Lundtofte Kirke er ny grøn kirke

Lundtofte Kirke har fået sit Grøn Kirke stempel i 2021, selvom vi allerede tilbage i 2015 faktisk levede op til nok punkter på tjeklisten. Men grundet udskiftning af personale i en periode (og hver gang var det nøglepersoner i det grønne udvalg), har vi altså først fået vores godkendelse nu. Vi opfylder 35 ud af 48 punkter.

Vi har et grønt udvalg, repræsenteret af præst, menige medlemmer, kirketjener og kirkegård. Vi afholder møde hvert kvartal, hvor listen gennemgåes og nye tiltag diskuteres, undersøges og iværksættes.

Punktet Grøn Kirke bliver desuden behandlet på menighedsrådsmøder når der er nye emner til diskussion og beslutning. Da vi jo først nu for alvor er gået i gang med et mere kontinuerligt arbejde, kender jeg ikke af antallet af møder, hvor det vil blive taget op, men vores Menighedsråd går meget op i grøn omstilling og spørger tit indtil emnet.

Vi glæder os til arbejdet med Grøn kirke og Grøn kirkegård, som bl. a. er et af de næste mål.

Nogle af de emner vi arbejder på netop nu, kan nævnes elcykel til indkøb, selvforsynende af strøm, lokale og økologiske indkøb og miljøvenlig maling til vedligeholdelse af bygninger.