Lundtofte Kirke er ny grøn kirke

Tjeklisten blev gennemgået punkt for punkt og glædeligt viste det sig, at vi nu opfylder 35 ud af 48 punkter og kan dermed blive registreret som grøn kirke, da man skal opfylde mindst 25 ud af 48 punkter. Benedikte sørger for registrering og vi venter nu spændt på den nye plakat.Samtidig under gennemgangen af listen, snakkede vi om nogle af de emner der kan arbejdes videre med og kom frem til at gå i gang med følgende:

Tjenestecykel til kirketjenerne. Der er egentlig bevilget kr. 3000 til indkøb af en cykel, men der ønskes en ladcykel, så også større indkøb, kørsel med affald til genbrugspladsen osv. kan gøres på cykel, frem for i egne biler. Shira indhenter priser på relevante cykler. Dette vil give et ekstra kryds på listen.

Mere fokus på indkøb – køb dansk og økologisk, samt lokalt. Shira får bl.a. indkøbt økologisk vin og snacks fremover. Her har vi allerede et kryds på listen, men ønsker blot at blive endnu bedre

Mulighed for at køre i el-biler – Shira undersøger nærmere omkring Green Mobility. Dette punkt hænger sammen med tjenestecyklen og vil give et kryds i listen.

Mere grøn energi hos vores nuværende el-selskab – Shira undersøger. Dette vil give et kryds i listen.

Der er for nogle år tilbage udfærdiget en varme- og energirapport på vores bygninger af en konsulent fra stiftet. Shira prøver at finde den, da det var Rie der havde den. Denne vil vi så gennemgå ved næste møde og derfra arbejde med om vi kan forbedre vores varmeforbrug eller energikilde.

Shira undersøger om vi kan få genopladelige AAA batterier til bænkrækkelysene i kirken, samt lader hertil. Her har vi et kryds, men ønsker at blive bedre.

Vi talte en del om det vindturbineprojekt der har været tale om i KKU og Benedikte får afklaret hvor vi er i den sag på næste KKU møde, så vi kan arbejde videre med det eller noget lignende, da vi synes det er rigtig godt hvis vi kan producere vores egen strøm.