”Når jeg ser din himmel, dine fingres værk, månen og stjernerne, som du satte der…” (Sl 8, 4-5a)

Klumme skrevet af Agnes Haugaard, Tange Rasmussen, Ingolf Andersen på vegne af Grøn Kirke Udvalg, Ærø menighedsråd.

Ved afslutningen af det sidste klimatopmøde COP24, gjorde den svenske skoleelev teenageren Greta Thunberg sig bemærket ved at holde en medrivende tale for den måbende forsamling af verdens ledere fra knap 200 lande. Hun forklarede med simple ord, hvorfor hun havde strejket udenfor den svenske rigsdag i 3 uger. Hun gav udtryk for, at der ikke er nogen grund til at gå i skole, da der alligevel ikke er noget håb om at løse menneskehedens uoverskuelige problemer med klima, forbrug og fordeling af ressourcer. Hendes klare udsagn stod i skærende kontrast til de kloge eksperter og lederes “Uld i mund”.

Her er et lille uddrag af citater fra hendes taler:

“I er ikke modne nok til at tale lige ud af posen” sagde hun om det, hun ser som politikernes manglende klimaindsats og fortsatte “selv den byrde lader i os børn tage os af.

I EU-parlamentet sagde hun: “Politikerne fejer deres rod ind under gulvtæppet, så vores generation kan rydde op efter dem.” “Vi ved godt, at flere politikere ikke vil tale med os - vi gider heller ikke at tale med dem. De skal tale med forskerne i stedet, for vi gentager bare, hvad forskerne har sagt i årtier.”

Vi bøjer os i støvet, og erklærer os fuldstændig enige med Greta. Til afslutning henviser vi til Sebastian Mernild ved Klimacentret “Nansen Senteret” i Bergen, som udtaler:

“Vi er nødt til at handle her og nu - i et omfang vi ikke har set hidtil. Når det faktum møder realpolitikken, kræver det politikere, der virkelig tør gå foran og tage alle tæskene - for der skal ske ting, som kommer til at koste os alle noget. Men politikerne vil ikke foretage sig noget, der er så upopulært, at deres genvalg kommer i fare.”

Tagget , , , ,