Ny klimarapport offentliggjort

FN’s klimapanel, IPCC, har netop offentliggjort den nyeste klimarapport. Hvordan skal vi forholde os til den i vores hverdag som kirke?

Den nye rapport fra verdens førende klimaforskere understreger, at der skal handles nu. Det betyder, at der også er brug for flere penge, bl.a. som klimastøtte til ulande, som ikke er robuste nok til at håndtere kommende storme, oversvømmelser og hedebølger. Klimastøtten skal øges hvis vi skal undgå sult, krige og migration. Klimaforskere peger på, at ambitionerne skal skures op, fordi katastroferne ligger på lur.
Men der er håb! Vi kan gøre noget, og forskerne kalder til handling – og heldigvis ikke kun politisk. Vi kan som kirke og kristne også være med til at gøre en forskel for vores klima. Forskning viser, at en af de konkrete ting, i hverdagen der virkelig hjælper i kampen mod klimaforandringer, er genbrug og bekæmpelse af madspil – en hverdagskamp som kirken kan gå ind i. Desuden kan indsatsen på alle fronter i sidste ende medføre betydelige positive sidegevinster, herunder forbedret luftkvalitet, reduceret vandforbrug og bæredygtig landbrugs- og skovdrift.
Håbet må fylde i vores tale om klimaet og de ellers meget dystre udsigter, som forskerne fremstiller. Der er håndgribelige og overskuelige ting, som vi kan gøre i hverdagen, der gør en forskel i det store perspektiv. Det kristne håb i klimakrisen kan være med til at støtte os, når det ser allermest depressivt ud.

Er du nysgerrig på det kristne håb i klimakrisen så læs mere om Grøn Kirkes håbskonference her