Økologisk Kirkefestival -TRO- med stor succes

I begyndelsen af september holdt de i Lejre Økologisk Kirkefestival med det lokale i fokus, men med perspektiver til det globale. 7 sogne i Hornsherred var sammen om at festivalen for andet år i træk. Begge gange med stor succes.

Kirke og borgere tættere på hinanden

Det er kirkerne i Ferslev, Vellerup, Skibby, Gershøj, Kirke Hyllinge, Lyndby og Sæby der står bag festivalen, og der er flere formål med at holde den. Med festivalen ønsker kirkerne at sætte fokus på de lokale kirker, at markere kirkerne som en del af lokalsamfundet og at knytte kirken og borgerne tættere til hinanden. Endelig ønsker kirkerne med valget af økologi som tema for kirkefestivalen at pege på, at kristendom også handler om at tage vare på vores klode.

Halmkirke med leben

Til kirkefestivalen bliver der rejst en Halmkirke på en mark lige i nærheden af Sæby kirke og præstegård. Halmkirken består af et tremastet cirkustelt-tag, hvor der ligger halm på gulvet, og der er pyntet med halm. I Halmkirken var der paneldebat om tro, økologi og hverdagsliv, der var koncerter, gudstjeneste, gospelworkshop og show. I tilknytning til Halmkirken var der boder med salg af mad, øl, is, æblemost og tøj, smykker, husgeråd, hjemmestrik m.m., og man kunne besøge en samtalesalon, hvor man kunne møde folk fra Bibelselskabet og få en snak om Bibelen.

Borgerkor

Kirkefestivalen har sit eget borgerkor, som øver sammen 3 gange op til festivalen, og koret medvirkede ved gudstjenester og ved åbningen af festivalen. Koret er meget populært, og antallet af deltagere var vokset i forhold til det første år, hvor festivalen blev afholdt.

Vand som tema

Ved festivalen i år var vand valgt som tema. Vi satte fokus på vand i samarbejde med Lejre kommune, som uddelte smagsprøver på vand, og sammen med kommunen havde vi fået fremstillet særlige drikkedunke med kommunens og festivalens logo trykt på. Dunkene blev solgt for 20 kr. pr. stk., og indtægten fra salget blev givet ubeskåret til Folkekirkens Nødhjælp til et vandprojekt i Myanmar. Som et led i festivalen blev elever i 3. kl. på skolerne i området inviteret til at deltage i en malekonkurrence, hvor hver klasse skulle lave en billedserie på 7 billeder med motiver fra fortællingen om Noas ark.

Fejring af livet - sammen

Kirkefestivalen er et eksempel på, at tro, kirke og økologi kan udfolde sig på mange forskellige måder og i et samspil mellem mange samarbejdspartnere. Kirkefestivalen havde en lang række samarbejdspartnere bl.a. Lejre kommune, lokale forretninger og virksomheder, det lokale bryghus Hornbeer, Etiqueta vinhandel, skoler, institutioner, foreninger m.m. Ved kirkefestivalen er det tro, livsglæde, eftertanke, sjov og alvor, musik, samvær, fællesskab, kreativitet og humor i en skønsom blanding, der er det bærende.

Af: Helene Rasmussen

Læs mere på TROs hjemmeside