På vandring i Guds store katedral

Solen skinnede, bølgerne slog blidt mod klinten, og 25 mennesker gik langs Stevns Klint og fejrede Skabelsestiden i Guds store katedral.

Lørdag den 1. september 2012 snørede vi vandrestøvlerne og gik fra Store Heddinge til Stevns Klint, hvor Danske Kirkers Råd og Roskilde Pilgrimsforening havde arrangeret pilgrimsvandring.

Guds natur viste sig fra sin bedste side med solskin og skaberhåndens egne skønmalerier.

Undervejs ringede præsten til andagt i Højerup Kirke og i kalkbruddet blev der spillet på trompet for de vandrende. Langs klinten havde kunstnere lavet kunstværker, som man kunne fordybe sig i.

Malene Schierling var en af deltagerne – og hun elsker naturen omkring Stevns Klint:

”Jeg er ikke meget religiøs, men jeg kan godt lide, at man på denne måde fejrer Skabelsestiden med fokus på naturen. Jeg kender området og synes her er vidunderligt. Det er smukt at se ud over vandet og klinten.”

Finn og Anja Buhl er erfarne pilgrimsvandrere med mange skridt på Caminoen og Finn Buhl leder Roskilde Pilgrimsforening, som var medarrangør på denne tur.

Finn Buhl peger på, at andagterne betyder alt for ham. ”For mig er det ikke en pilgrimsvandring, hvis de ikke er der. Pilgrimsvandring er en måde at genrejse sin tro på – at det der er faldet bliver rejst.”

Anja Buhl fortæller, at for hende er pilgrimsvandring en mulighed for at gå stille og roligt og tænke over tingene selv – og en måde at leve et enkelt liv på. Det handler dog ikke kun om en selv: ”Pilgrimsvandringer giver også følelsen af fællesskab – at man er opmærksom på hinanden”.

For mange var ildgudstjenesten i Boesdal kalkbrud, hvor vi samledes i den pyramideformede bygning omgivet af lys og bål, mens Mads Christoffersen holdt andagt, et højdepunkt på vandringen.

Som Anja Buhl beskriver det: ”Det var utrolig flot at komme ind til ildgudstjenesten, mens der blev spillet trompet. ” og Finn Buhl siger: ”Det var utrolig smukt – som at være i en katedral”.

Efter ildgudstjenesten sluttede vandrerne af med velfortjent pilgrimskaffe og kage i Rødvig.