Portæt af en grøn kirke – ICC 10 år som grøn kirke

​I dette portræt fejrer vi ICC, som har været grøn kirke i 10 år. Tillykke med jubilæet! Læs med her om deres udfordringer og erfaringer fra de sidste 10 år som grøn kirke.

Del noget, som I er lykkedes med som grøn kirke gennem de sidste 10 år

ICC (International Church of Copenhagen) har eksisteret I 55 år med det formål at tilbyde en økumenisk, luthersk gudstjeneste på engelsk til både danskere og internationale i Københavnsområdet.

En udfordring for kirken i starten var at finde ud af, hvordan man bliver grønne, når man ikke har sin egen kirkebygning men lejer sig ind hos andre. Derfor valgte de at gå i gang med at opgradere det hus, som de ejede, nemlig præsteboligen.

Den første ting, som de gjorde, var at bestille et energitjek af huset, og de fandt ud af, at der var flere ting, som kunne gøres bedre og grønnere. Mange af tingene var nemme at udføre, såsom at udskifte elpærerne i huset, at skifte til vandbesparende brusehoved, og at slå elektriske apparater fra ”standby status”. Sværere var det dog at tage beslutningen om at isolere det gamle hus fra 1905 med grøn isolering af papir, fordi det var et stort projekt, og fordi der skulle samles penge ind. Men det lykkedes! Siden har de i ICC også købt vandbesparende toiletter og skiftet først til gas og nu til fjernvarme. Det har krævet mange penge for den lille menighed, hvor de ikke får offentlig støtte, men de er lykkedes med mange ting alligevel.

Hvad gør I for at holde kirkens grønne fokus i hverdagen?

Da de ikke har ansatte i kirken, udover præsten, skal alt laves frivilligt, og en af de største udfordringer ved dette er, at have en dedikeret gruppe af mennesker, som kommer med ideer og rent faktisk udfører dem også, så de kan fortsætte med at være certificeret grøn kirke. Nogle gange er der kun 3 på ”Green Team” og andre gange er der 5-6 stykker, men de har formået at have et aktivt hold gennem alle 10 år.

Hvert år holder ICC et ”Creation time”-tema, der afsluttes med en ”Harvest Festival”, altså er der fra sep.-okt. Et skabelsestema i kirken, hvor præsten taler om noget, der har at gøre med, hvad vi som kristne skal gøre for at vedligeholde og passe på den jord, som Gud har givet os. Rollen som kristne er en form for ”Stewardship”, en slags vogterskab for jorden. I kirken holdes der også i denne periode ”Dinner for 6”, hvor de mødes og spiser middag sammen. Der er seks, eller flere, som tager mad med, meget gerne øko-mad fra lokale producenter og gerne uden rødt kød. Præsten har så udarbejdet et samtaleark, ud fra hvilket de snakker om, hvad det vil sige at være ”stewards” for jorden. Det er som regel ikke nemme spørgsmål, men det giver anledning til dybe og gode diskussioner, hvor der også er plads til hygge og god mad.

Del en udfordring I har som grøn kirke lige nu

”Harvest Festival”, altså høstfestivalen, er et stort fællesspisningsarrangement i Skt. Andreas Kirken, hvor de lejer sig ind til daglig. Alle medbringer mad, og nogen får opgave med at lave kalkun eller skinke, og ellers er der mad fra hele verden, ligesom menigheden også består af mennesker fra hele verden. De synger og beder sammen, inden de nyder den medbragte mad. Ved dette års ”Harvest Festival” stillede ”Green Team” en udfordring, som bestod i, at alle skulle holde fire kødfrie måltider i december måned. ”Green Team” præsenterede hvor mange kg CO2, der går til at producere en bøf, og fortalte om andre ulemper ved at spise kød. Derefter blev der lagt flere opskrifter ud, så folk kunne komme godt i gang med udfordringen. Der opfordredes også til at dele egne opskrifter, så de alle kan samles til ICC Green Team kogebog til foråret.

Endvidere er de kommet i kontakt med en butik, der hedder EcoEgo, som har rigtig mange miljøvenlige produkter, der passer godt til kirken – fx bivokslys, bivokswrap, så man undgår plastikfolie osv. Green Team har snakket med butikken om, hvordan de kan hjælpe dem som kirke og være med til at uddanne menigheden, så de kan lave ændringer i deres egen hverdag og dagligliv. Ejeren af butikken samarbejder allerede med andre grønne kirker, og de er meget glade for hans støtte.

Green Team forklarer om Carbon Foot print

Tagget , , ,