Projektsamarbejde om bæredygtighed på kirkegården

I 2018 afholdt Roskilde Stift og Grøn Kirke 4 temadage med fokus på bæredygtighed på kirkegården. Gravere og menighedsrådsmedlemmer fra 20 sogne deltog, hvor bl.a. stiftets projektkonsulent Henrik Lerdorf holdt oplæg og arrangerede en studietur til Ribe kirkegård.

I Ribe er Hanne Gerken kirkegårdsleder og hun tog imod gruppen fra Roskilde, der kom for at blive vist rundt og inspireret. På Ribe kirkegårde er tanken at åbne op for stedet som et offentligt rum og byde folk velkommen som brugere og besøgende. Derfor er hækken mod vejen blevet fjernet, så man kan se ind og bliver budt velkommen. På kryds og tværs af gangstier snor sig en ”hemmelig sti”, der ikke følger de lige linjer, og som indbyder til at gå op opdagelse og få nye oplevelser.

I et hjørne af kirkegården er planlagt et byggeri om et ”madpakkehus”, et sted med siddepladser, der inviterer besøgende, både pårørende men også institutioner og familier, til at tage ophold, lege, drikke kaffe og nyde madpakken sammen. Et par gynger er ligeledes blevet lavet i samarbejde med lokale, pensionerede håndværkere, for at binde det indendørs og det udendørs gudstjenesteliv sammen. Fortællergyngen, som den kaldes, er ikke bare en legeplads, men en mulighed for fx bedsteforældre til at fortælle deres børnebørn om savnede familiemedlemmer, som det blev gjort under indvielsen af fortællergyngen på Allehelgens aften med fakkeloptog.

På kirkegården har dyreliv, flora og den vilde natur fået lov til at få en fremtrædende rolle. Flere af de perlegrusbelagte stier er omlagt til græsbeklædte stier for at give en mere naturlig overflade. En blomstereng med et vildt udtryk samt frugttræer er blevet plantet, så bl.a. de nyanskaffede bier kan finde nektar i nærheden af deres stader. En række træer er også blevet usymmetrisk plantet langs en sti. Dette er både gjort for at give et naturligt udtryk, men også for at fremtidssikre udtrykket, for hvis et træ senere skulle gå ud, vil der ikke være et hul, hvor der mangler et træ på samme måde, som hvis de var plantet på lige rækker. Derudover er der blevet sat fuglekasser og insekthoteller op, og der er haveaffaldsbunker til pindsvin.

Kirkegården kan både være et sted for pårørende, men også et sted, der indbyder til ophold for alle, ligesom andre offentlige steder såsom parker. Derudover skal der ikke meget til for også at byde dyrene velkommen i naturen på kirkegården. Henrik Lerdorf anbefaler særligt at efterlade områder uklippede og ”vilde”, det kan både være smukt, men også utrolig gavnligt for dyrelivet.

Græsstier. Foto: Henrik Lerdorf

Fortællergyngerne. Foto: Henrik Lerdorf

Tagget , , , , ,

En tanke om “Projektsamarbejde om bæredygtighed på kirkegården

1. […] Projektsamarbejde om bæredygtighed på kirkegården […]

Der er lukket for kommentarer.