Rapport giver godt beslutningsgrundlag for LED-lys

Inden menighedsrådet og kirken beslutter, hvilken type LED-belysning, de skal gå over til, kan det være en god idé at få udarbejdet en besigtigelses rapport. Rapporten beskriver, hvor meget kirken kan spare på el-regningen ved udskiftning til LED. Vi har fulgt lysrådgiveren Brightr Group® besøg i Svinninge og Hjembæk kirker.

- Hvor mange pullerter har I her? Administrerende direktør i Brightr Group® HC Christensen er på besigtigelse i Svinninge og Hjembæk Kirker under Holbæk Provsti.

HC bliver vist rundt af graver Jørgen Nielsen, der viser ham de eksisterende pullerter langs stien op til kirken, og de projektører, der oplyser kirken om aftenen.

Formålet med besøget er at udarbejde en besigtigelsesrapport. Rapporten giver menighedsrådet de fakta, der er brug for, når rådet beslutter, hvilken type LED-belysning de skal bruge i kirkerne og menighedens øvrige lokaler.

Provstiet betaler rapporten

Holbæk Provsti har besluttet, at de betaler de 2500 kroner, det koster at få Brightr Group® til at udarbejde en besigtigelsesrapport.

Herefter er det op til de enkelte menighedsråd at finde ud af, hvilke typer LED-belysning, de vælger at gå over til både ude og inde.

- De får en rapport, hvor de tydeligt kan se, hvor meget de sparer på el-regningen når de skifter til LED. Det fremgår også, hvad det koster at skifte til de anbefalede løsninger, forklarer HC Christensen.

"Hvis en kirke skal være en del af Grøn Kirke, skal de arbejde med flere forskellige grønne tiltag, hvor LED-belysning er et af dem."

Alle bygninger i spil

Under besigtigelsen er det ikke kun belysningen i og omkring kirkerne, der bliver kigget på. HC besigtiger også sognehuset og præsteboligen, som en del af tiltagene under Grøn Kirke:

- Jeg er her, for at udarbejde den rapport, der skal gøre menighedsrådet i stand til at træffe de beslutninger, de har brug for i forhold til LED. Det handler selvfølgelig om de eksisterende løsninger, men vi foreslår samtidig, hvor vi mener, lyset kan blive bedre.

Nye lamper i sognehuset

Det betyder blandt andet, at besigtigelsesrapporten også kommer til at foreslå forbedringer i forhold til den eksisterende belysning i både sognehuset og præstegården. I sognehuset var det kirkeværge John Jensen, der viste frem, og fortalte om udfordringerne omkring lys i rummet.

- I forhold til det eksisterende lys i den gamle konfirmandstue og sognehuset, har jeg nogle ideer til, hvordan det kan blive bedre fremover. Både i form af lyspaneler i loftet og lys på væggene, forklarer HC Christensen.

Hjembæk og Svinninge grønne kirker

Både Hjembæk og Svinninge kirker har været en del af Grøn Kirke de seneste ni år.

Det betyder, at de er vant til at indarbejde miljø- og klimahensyn i deres daglige arbejde i kirkerne og de bygninger, der hører til.

Efter besigtigelsesrapporten for Hjembæk og Svinninge kirker er udarbejdet og afleveret, er det op til menighedsrådet at beslutte, hvilken type LED-belysning, der skal være endnu et af de grønne punkter i Grøn Kirke.