Roskilde Vineyard bliver grøn kirke nummer 200

Antallet af grønne kirker i Danmark har nu rundet 200. Dette er en milepæl, som skaber glæde og begejstring, og det skal markeres ved en gudstjeneste i Roskilde Vineyard d. 16 december kl. 15.

En grøn kirke er en kirke, der viser omtanke for Guds skaberværk gennem helt konkrete tiltag, der mindsker på klima og miljø, og som sætter fokus på skaberværket i teologien. Gennem de sidste 10 år har Grøn Kirke arbejdet med at certificere grønne kirker i Danmark.

Roskilde Vineyard opfylder 26 af tjeklistens 48 punkter og bliver dermed grøn kirke nr. 200 i Danmark. Dette fejres med en gudstjeneste, hvor Roskildes biskop deltager, og hvor Grøn Kirke vil give økologisk kage og kaffe samt overrække en ”grøn gave” til kirken.

Her fortæller kirken selv om deres oplevelser med at blive grøn:

Roskilde Vineyard har i noget tid været i proces med at tænke grønt og blive Grøn Kirke. Vi har set hen til andre, der er blevet grønne, og har været meget inspirerede af dette. At tænke grønt er, for os i Vineyard, ikke en ny bevægelse eller et nyt hype, idet det er en del af vores DNA som kirke at tænke forvalteransvar for natur, miljø og samfund ind i sammenhæng med en kirke, der er medarbejdere på Guds genoprettelsesproces, der hvor vi er.

I vores nuværende bygning - som vi overtog for 2, 5 år siden - var det en naturlig tanke for os at tænke bæredygtigt, da vi flyttede ind og indrettede os. Der er genbrugsmøbler og pallesofaer, og hele udsmykningen i kirkesalen er bygget op på over 30 år gamle gulvbrædder. Derudover gik vi over til porcelænskopper i stedet for pap/plastic for kort tid siden, ligesom vi bruger hjemmestrikkede klude mv. til brug i køkkenet.

Kirken har desuden en "gratis genbrugsbutik", hvor kirkens medlemmer indsamler og indleverer gode brugte møbler, legetøj, service til videreformidling til værdig trængende i byen, og når vi har fællesspisning, har vi altid et grønt tilbud i form af plantebaseret mad. Så i denne proces har det været et naturligt næste skridt at søge ind i netværket Grøn Kirke. Vi er glade for nu at kunne kalde os grøn kirke, og vi glæder os til fortsat at være bæredygtige.

Med Roskilde Vineyard er der nu 52 grønne kirker i Roskilde Stift

Kontaktperson: