Varmere fødder i Malawi

Malawi er et af de lande, der oplever klimaforandringerne helt tæt på. Regnen er utilregnelig og konsekvenserne rammer alle. Biskop Bvumbwe fra Malawi opfordrer til, at lande som Danmark tager deres ansvar for klimaforandringerne og hjælper dem, der er ramt hårdest.

Foto: FKN

Dr. Joseph P. Bvumbwe er biskop i Den Lutherske kirke i Malawi. Han besøgte København en oktoberdag med høj sol. Bvumbwe fortalte om, hvordan klimaforandringer berører Malawi, den malawianske befolkning og kirken: ”Problemet er, at mønstrene skifter. Før vidste vi, at der kom regn i november. Nu kommer den nogle gange i september og andre gange i december. Vejret er simpelthen blevet uforudsigeligt og det mærker mange af bønderne.”

Almindelige mennesker mærker forskellen
Mange malawianere er ikke uddannede nok til at vide, at der er klimaforandringer, men de mærker tydeligt forskellen i deres miljøer. Når regnen ikke kommer, mangler der mad i landsbyerne og familier sulter. ”Vi kan mærke en varmebølge”, forklarer Biskop Bvumbwe og fortsætter: ”Alle kan mærke, at solen er varmere end før og, at varmen bliver i jorden længere tid – vi har simpelthen fået varmere fødder.”

Problemer med træer
I Malawi er landbefolkningen begyndt at fælde træer. Når de mangler mad, bruger de nemlig brændet som en handelsvare og kan således skaffe sig lidt mad. Men manglen på træer gør faktisk situationen endnu mere håbløs. Bvumbwe forklarer: ”I områder med mange træer ser vi, at der falder mere regn og bliver bedre opslugt af jorden. Hvor der ingen træer er, falder regnen ikke lige så ofte og når den falder, nærer den ikke jorden på samme gode måde.”
På grund af træernes gunstige påvirkning, har ELDS (Evangelical Lutheran Development Service), som Biskop Bvumbwe er formand for, nu lavet en kampagne, der skal sikre træer ud i fremtiden. ”Hver gang de fælder et træ, skal de plante to nye”, fortæller Biskoppen.

I skal tage ansvar
I Den lutherske kirke i Malawi ydes en aktiv indsats for at hjælpe de mennesker, der er ramt af klimaforandringerne. ”Vi ser os selv som en del af samfundet. Derfor har vi også pligt til at uddanne vores menigheder i, hvad der foregår og hvordan nøden kan forebygges. Det er vigtigt, at malawianerne kender til klimaforandringerne og at de fx ikke forventer, at regnen kommer som den plejer. Hvis de ved lidt mere, kan nogle af problemer måske undgås”, fortæller Biskop Bvumbwe. Og fortsætter: ”Problemet er, at de færreste har nogle alternativer til, hvordan de skal gå til tingene. Derfor har vi brug for hjælp udefra og vi har brug for, at lande som Danmark tager deres ansvar for klimaforandringerne og hjælper os, der er ramt hårdest.”

Tagget , ,