Opstandelseskirken

​​Opstandelseskirken i Albertslund valgte at gå ind i grøn kirke- registreringen, såvel som grøn kirke diplomordningen, for at sende et signal til omverdenen om, at kirken ønsker at tage del i miljø- og klimaudfordringen i samfundet som helhed. Opstandelseskirken finder det også naturligt at bakke op om grøn kirke, da mange af kirkegængerne er miljøaktive mennesker.

Albertslund Kommune har tradition for at sætte miljø og klima højt på dagsordenen. I 2009, i forbindelse med udviklingen af ”grønt kontor-diplomordning”, blev Miljø- og Teknikforvaltningen opmærksomme på konceptet ”grøn kirke” og sendte derfor mails ud til alle kommunens kirker med opfordring om, at deltage i et netværksmøde for alle med interesse i kirke og klima. I samme åndedrag tilbød Miljø- og Teknikforvaltningen kirkerne sparring i forbindelse med konkrete miljø- og energitiltag og en eventuel profilering af grøn kirke i Albertslund Kommune.

Denne mail lå hos Opstandelseskirken i et stykke tid, men endte med at inspirere menighedsrådet og satte for alvor sætte skub i processen med at blive grøn kirke. En arbejdsgruppe med repræsentanter fra kirken kontaktede Miljø - og Teknikforvaltningen og fik derigennem sparring omkring processen. Albertslund Kommune tog bl.a. kontakt til Energitjenesten, som hjalp kirken med at få lavet en detaljeret miljø- og energikortlægning. Energirapporten blev derefter godkendt i menighedsrådet, og tre indsatsområder blev udpeget af repræsentanter fra kirken, i samråd med Miljø- og Teknikforvaltningen og Energitjenesten.

Der er nu udpeget indsatsområder og Opstandelseskirken er netop blevet registreret som grøn kirke under Energitjenestens diplomordning. Kirken ønsker, med et af sine projekter, at finde et pænt energivenligt alternativ til de i alt ca. 350 glødepærer, der hænger så smukt ned fra loftet i kirkerummet.

Opstandelseskirken
Gymnasievej 2