80 nordjyske kirkegårdsfolk samlet til kursus i grøn kirkegårdsdrift

Få del i de nordjyske kirkegårdsfolks erfaringer med bæredygtige løsninger på kirkegården og læs om en spændende kursusdag

Der var god stemning og masser er input fra bordene, da 80 nordjyder var samlet til Grøn Kirkes kursus i grøn kirkegårdsdrift i midten af maj. Kursusdagen bød både på faglige oplæg fra Energitjenesten og masser af erfaringsudveksling mellem deltagerne.

Kurset var arrangeret af Aalborg Stifts grønne udvalg og Grøn Kirke. Deltagerne var gravere, gravermedhjælpere, kirkegårdsledere og menighedsrådsmedlemmer fra en bred vifte af kirker i og omkring Aalborg.

Kursusdagen gav viden om og inspiration til, hvordan man opnår en mere ”grøn” og bæredygtig drift af kirkegården med fokus på udnyttelse af ressourcer og minimering af miljøbelastning. De faglige indlæg stod en tidligere økologisk landmand fra Energitjenesten for, og kurset kom omkring alt fra, hvordan man skaber gode levesteder for dyre- og plantearter til maskinerne på kirkegården. Der var også god plads i programmet til, at kursusdeltagerne kunne dele deres mange erfaringer. Der var stor vilje til at hjælpe hinanden med de udfordringer og dilemmaer, man støder på, når man skal have hensynet til klima og miljø til at gå op med ressourcer, interesser og udtryk på kirkegården.

De nordjyske kirkegårdsfolks erfaringer med bæredygtige løsninger på kirkegården blev samlet til inspiration for andre med ansvar for kirkegårde. Læs deres erfaringer her.

Grøn Kirke afholder i september endnu et kursus i Aalborg, men denne gang om Grøn Kirkedrift, det vil sige med fokus på bygninger og grønne tiltag indendøre. Tilmeld dig Grøn Kirkes nyhedsbrev her på siden, hvis du vil have information, når kursustilmeldingen åbner.

Tagget , , , , , , , ,