Almind, Sjørslev og Lysgård er nye Grønne kirkegårde

Sjørslev, Almind og Lysgård kirkegård ligger midtjylland i Viborg stift i midtjylland. Kirkegårderne tjekker 33 punkter af på tjeklisten.

De er et 3 sogns pastorat under Viborg Domprovsti, bestående af Sjørslev-Almind-Lysgård Kirker. De har et fælles menighedsråd for alle 3 kirker.

Kirkegården fortæller at deres fantastiske personale samarbejder både i kirken og på kirkegårdene. Selve processen med tjeklisten til Grøn Kirkegård blev påbegyndt for ca 1 år siden. Det grønne udvalg består af de 3 gravere ved kirkerne, kontaktpersonen og 1 kirkeværge.

Det har været overraskende, at opdage hvor forskelligt udførelsen af arbejdet har været på de 3 kirkegårde, og hvordan dette nu er blevet ensrettet fortæller kirkegårderne. Da de er et 3 sogns pastorat indgår maskinfællesskab som en naturlig del af samarbejdet. De har fået mange gode snakke om bla affaldssortering, grandækning og biodiversitet.

På alle kirkegårde er der nu blevet indrettet rum med stauder og blomsterløg, så de er selvforsynede med blomster og grønt til kirkelige handlinger. Der er blevet orienteret om diverse grønne tiltag i kirkebladet, og sognebørnene har taget godt imod vores forandringer på kirkegårdene. Nu er kirkegården også igang med tjeklisten til Grøn Kirke og det går forrygende godt, så de glæder sig til, at de udover Grøn Kirkegård også kan notere os som Grøn Kirke fortæller Almind kirkegård.

Find mere om Sjørslev, Almind og Lysgård kirkegårde på deres hjemmeside her

Tagget , ,