Kastrup Kirke er Grøn Kirke

Kastrup Kirken ligger med smuk udsigt til et særpræget landskab kaldet Barmosen få kilometer uden for Vordingborg og hører under Stege-Vordingborg Provsti i Roskilde stift.

Kirken tjekker 31 punkter af på tjeklisten, hvoraf 1 er eget tiltag.

Kastrup Kirke er en middelalderkirke, der er højt beliggende i et sogn bestående af en række små landsbyer.

Menighedsrådet tog Grøn kirke op på et menighedsrådsmøde i oktober 2022 på baggrund af, at en samarbejdskirke netop var blevet Grøn kirke. De gennemgik løst tjeklisten og opdagede til deres overraskelse, at de faktisk opfyldte en stor del af punkterne allerede. Det blev derfor besluttet at arbejde videre og et lille udvalg bestående af præst, og to menighedsrådsmedlemmer blev nedsat. Der orienteres løbende til menighedsrådet.

Kastrup kirke fortæller at de har haft fokus på skaberværket, klima, miljø og natur i mange år, både i kirken, ved undervisning, i kirkeblad og ved arrangementer, blandt andet deres årlige sommerhøjskoledage. I år er temaet netop ”Natur, eksistens og skaberværk”. I forbindelse med møder og arrangementer har vi i mange år undgået madspild ved at dele rester ud til deltagere.

Efterhånden er der nu heldigvis kommet en øget bevidsthed om deres grønne miljø i offentligheden. Det gælder således også i Kastrup menighedsråd. På Kastrup kirkens kirkegård har dette udmøntet sig i et større fokus på det grønne og nye tiltag, hvor der undgås sprøjtegift, og hvor ledige områder tilplantes af hensyn til biodiversiteten og med tanke på selvforsyning i forbindelse med pyntning i kirken.

Læs mere om Kastrup Kirke Vordingborg på deres hjemmeside her