Indlæser Begivenheder

« Alle Begivenheder

Folkemødet på Bornholm

juni 13 - juni 15

Grøn Kirke deltager på dette års folkemøde og er med i flere debatter i det økumeniske telt: Mellem Himmel og Jord.

Vi arrangerer bl.a. sammen med Menighedsplejen i Danmark en debat omkring naturens hellige kraft. Naturen har i sig selv et potentiale og en kraft, som mennesker ikke skal udnytte men få øjnene op og genforenes med. Adskillige studier viser nemlig, at regelmæssig eksponering for naturen reducerer stresshormonet cortisol, forbedrer humøret samt styrker den mentale velvære, men alligevel bruger fx det offentlige sundhedsvæsen ikke mange ressourcer på at introducere psykisk sårbare til naturens glæder. Forskningen viser, at udsatte mennesker er dem, der bruger naturen mindst, og har sværest ved at tage gummistøvler på og komme ud i skoven. Der er brug for et langt større fokus på naturens helende kraft både i sundhedsvæsnet og blandet politikkerne, hvis vi som mennesker igen skal forbindes til naturen, og i særdeleshed i arbejdet med udsatte. Derfor vil vi i denne debat facilitere en samtale mellem politikkere og civilsamfundet om, hvordan vi sammen genfinde en forståelse for naturens helende kraft.

Det endelige program for de andre debatter udgives snart.

Start:
juni 13