Brug høstgudstjenesten til at markere Skabelsestiden

Det er oplagt at bruge Skabelsestiden til at forny de gamle høsttraditioner og holde en gudstjeneste som ikke kun handler om høst, men også om glæden ved jordens mangfoldighed og menneskets ansvar for skaberværket.

Høstgudstjenesten er en god anledning til at markere Skabelsestiden. Brug høstgudstjenesten til at hylde Skaberen og skaberværket og sætte fokus på, hvordan vi kan træde lidt lettere på den jord, vi har fået givet.

Klima og miljø som gudstjenestetema
Du kan få inspiration og konkrete redskaber til at give gudstjenesten fokus på klima, miljø og ansvar for skaberværket her.
Grøn Kirke har samlet bønner, salmer, tekster, liturgier, prædikener, mm og kaldet dem Liturgiske byggeklodser. De er hentet fra forskellige traditioner og forskellige lande - de fleste oversat til dansk.
Byggeklodserne kan bruges i liturgiske sammenhænge - eller til personlig andagt. Der er en del veksellæsninger og 'dramatiske' læsninger, så mange af byggeklodserne lægger op til at inkludere menigheden i andagten eller gudstjenesten.

Et bæredygtigt alterbord
For eksempel kan man ved høstgudstjenesten pynte alterbordet på en bæredygtig måde. I kirken dækker vi alterbordet med brød og vin og pynter det med blomster og lys. Alt, hvad vi placerer på alterbordet har en relation til skabelsen og skaberværket.
Find helt konkrete forslag til, hvordan alterbordet kan være med til at afspejle en mere bæredygtig verden og hverdag i Grøn Kirkes gratis hæfte ”Et bæredygtigt alterbord”. I hæftet er der blandt andet ideer til, hvordan alterbuketterne kan sammensættes af årstidens blomster, og hvordan man kan lave et udendørsalterbord samt meget mere. Se hele hæftet her.

Tagget , , ,