Eftermiddagsfestival for Gud og naturen

Skabelsestiden sluttede formelt lørdag d. 4. oktober. I Sankt Jørgensbjerg sogn i Roskilde valgte vi den dag til at holde en ”Gud og Natur Festival” med en række aktiviteter for børn i alle aldre sluttende med en gudstjeneste.

Løb og maling

Der var et lille ”løb” med seks poster, hvor man blev klogere på Gud og naturen. En gruppe træer på parkeringspladsen bar nogle dobbeltbilleder, som krydsende eksempler på vandets betydning i naturen med eksempler på vandets rolle i Bibelen. Det skulle inspirere til at male farvestrålende symboler med tusch på skiver af gennemsigtigt plastik, som blev hængt op i træerne. Det lyder syret, men resultaterne var flotte.

Klippe, folde og kastanjefigurer

Et sted kunne man flette dukker og pynt af halmstrå, der var så lange som kun økologiske strå er det – til Guds ære. Man kunne også folde en kirke og klippe en vindmølle, begge dele i grønt karton. Og så kunne man lave figurer af kastanjer. Det blev til nogle imponerende eksemplarer.

Uretfærdig keglespil og sjipning

De af os, der ikke er glade for at sidde stille, havde mulighed for at spille keglespil og sjippe helt uretfærdigt! Begge dele havde nemlig indlagt en urimelighedsfaktor til illustration af hvor ulige ressourcerne er fordelt på denne jord. Nå ja, og så kunne man se om man kunne regne ud, hvor langt man kunne køre i en bil, hvis man måtte slippe den mængde CO2 ud, som var bundet i et stykke frisk træ. Man fik en badevægt til hjælp – og en omregningsmodel.

Økologiske forfriskninger

Heldigvis kunne man også få kaffe, saftevand og småkager, alt i økologisk kvalitet. Ideen er hermed givet videre!

Arrangementet blev lavet i samarbejde mellem præster, frivillige fra menighedsrådet og det lokale FDF.

Af: Martin Ishøy

Tagget , , ,