Foredrag: Grønne gravstæder

Marie Uth

Foredrag om indretning af grønne og naturrige gravsteder

Af havedesigner Marie Uth, Naturlig havedesign

Er I på udkig efter et inspirerende foredrag til en kommende sogneaften? Og ønsker I at sætte fokus på indretning af naturvenlige og bæredygtige gravsteder? I så fald vil jeg rigtig gerne hjælpe jer! Jeg udbyder et foredrag, hvor tilhørerne kan blive inspireret til, hvordan gravsteder kan indrettes med tanke på natur, biodiversitet og bæredygtighed. Idéerne kan også bruges på den øvrige kirkegård og i private haver.

Hvis I er interesserede i et sådan foredrag i jeres sogn, er I meget velkomne til at kontakte mig. Jeg bor I Glejbjerg ved Esbjerg og har primært opgaver i Sydjylland, Midtjylland og på Fyn. I kan kontakte mig på telefon:
 22 99 12 42 og på mail: marie@naturlighavedesign.dk.
Endelig kan I læse mere om mig og mit arbejde her

Jeg er havedesigner og arbejder særligt med indretning af haver med stor naturværdi. Samtidig har jeg gennem et deltidsjob som gravermedhjælper fået et grundigt indblik i, hvordan et velfungerende gravsted kan indrettes. Når jeg har gået og passet gravsteder, er det gået op for mig, hvor stort potentialet er for at indrette mere naturrige gravsteder. Jeg vil rigtig gerne være med til at inspirere til indretning af grønnere gravsteder, der er med til at gavne biodiversiteten.

Et led i at blive grøn kirkegård:
Afholdelse af foredraget i jeres menighed opfylder punkt 10 i tjeklisten for at blive grøn kirkegård. Punkt 10 handler om at vejlede pårørende om bæredygtig praksis på gravsteder. Foredraget kan også inspirere til, hvordan punkt 20-26 om biodiversitet på kirkegården kan opfyldes.

Foredragets emner:
I foredraget vil jeg indledningsvis fortælle om de naturværdier, der typisk allerede er på kirkegården. Det er fx fredede stendiger og gamle træer. Disse værdier er gode at tage udgangspunkt i, når man arbejder på at styrke biodiversiteten på kirkegården.

Herefter vil jeg give et overblik over de vigtigste naturtiltag, man kan lave for at styrke biodiversiteten. Det handler om at give mere plads til naturlige processer, at sikre adgang til vand, at øge antallet af planter med stor naturværdi, at bevare dødt ved og skabe flere levesteder.

Den primære del af foredraget omhandler konkrete idéer til indretning af grønne og bæredygtige gravsteder:

· Idéer til indretning af gravsteder med mere plads til dyreliv og med fred for forstyrrelser fra lugejern og rive. Bunddække, stensætninger og materialer af træ kan erstatte noget af arealet med perlegrus.

· Idéer til plantesammensætning med fokus på blomster til bestøvende insekter og også gerne bær til fugle. Plantevalget skal passe smukt ind på gravstedet og have prydværdi året rundt. Endelig skal der anvendes en større andel af hjemmehørende planter. Prioritering af sommerfuglenes værtsplanter er også væsentlig.

· Idéer til at integrere dødt ved på gravstedet på en smuk måde.

· Idéer til at erstatte sommerblomster med stauder.

· Idéer til indretning, som overflødiggør grandækning.