Frederiksholm Kirke er blevet grøn

I Frederiksholm Kirke har idéen om at blive Grøn Kirke været længe undervejs, men først i januar 2017 blev der gjort alvor af det. Der var fra starten stor velvilje blandt kirkens personale - alle ønskede at blive grønne, og at blive det hurtigt.

Selvmotiverende
Det, at alle var så positivt indstillede på at arbejde med at grønne kirken, gav god motivation til at fortsætte arbejdet, og blandt personalet har de haft mange sjove og inspirerende samtaler om hvor og hvordan de kunne blive mere grønne. Frederiksholm Kirke er nu mere end i mål: de opfylder 36 af punkterne på tjeklisten.

At være Grøn Kirke er en proces
Undervejs havde personalet også nogle AHA oplevelser, f.eks at der er palmeolie i næsten alle de småkager de bruger i kirken. Palmeolie er problematisk, fordi det er årsag til fældning af regnskov.

"Sådanne opdagelser gør, at Grøn Kirke projektet er i konstant bevægelse, vi opdager hele tiden nye ting, der ændrer ved vores indkøb og arbejdsrutiner" udtaler aktivitetsmedarbejder Stine Ovgaard. Og fortsætter: " Vi er nået relativt langt på kort tid, men kan sagtens blive endnu bedre og endnu mere bevidste. Vi er stadig meget ambitiøse i forhold til at blive mere grønne."

Konfirmander og klima
Håbets træ, skrotkunst og GPS løb er nogle af de elementer Frederiksholm Kirke planlægger at bruge i konfirmandundervisningen. Til kulturhavn i august 2017 vil de lave en workshop for børn, hvor de skal lave dyr fra Noas Ark ud af genbrugsmaterialer.  I september holder de høstfest, og til jul afholder FDF spejderne tøjbyttemarked. De inkluderer allerede nu skaberværk, retfærdighed, klima og miljø i gudstjenestens liturgi, og har ambitioner om at bæredygtighed og undervisning generelt skal tænkes ind i deres arrangementer.

Kontaktperson: Stine Ovgaard

Læs mere om kirken her

Velkommen
Grøn Kirke gruppen under Danske Kirkers Råd byder Frederiksholm Kirke velkommen, og glæder sig over at endnu en Københavnerkirke ønsker at være en del af Grøn Kirke fællesskabet.

Der er nu  21 Grønne Kirker i Københavns stift og 185 Grønne Kirker i Danmark

Se de øvrige grønne kirker her

Frederiksholm Kirke
Tagget , ,