Galten Kirke er ny grøn kirke

Galten Kirke er nu blevet grøn kirke. De har gennem vinteren haft Grøn Kirke på dagsordenen til deres møder i menighedsrådet, og de kan sætte kryds ved 26 ud af tjeklistens 48 punkter. Det har været meget inspirerende for dem at arbejde med tjeklisten, og stemningen har svinget fra ”det er vist ikke noget for os” til at alle medarbejdere og menighedsråd nu går fuldt tog helt ind for det.

I kirkens gudstjenesteliv markerer de hvert år Skabelsestiden og afholder minimum én gudstjeneste med fokus på skaberværket, ligesom de også forsøger at inkludere sange og salmer, der handler om skaberværket. I det hele taget er klima, miljø og skaberværk flettet ind i flere områder af kirkens undervisning.

På kirkegården skal de have sat mange redekasser til fugle op og måske nogle insekthoteller. Desuden vil graveren så blomster på nogle af de tomme gravsteder til glæde og gavn for insekter og andre dyr.

Med Galten Kirke er der nu 66 grønne kirker i Aarhus stift.

Marts 2019