Grøn Kirke på Naturmødet

Af Erik Rasmussen, Aalborg Stifts Grønne Udvalg

Hvordan ser dit paradis ud?
Grøn Kirke var på smukke majdage på et velbesøgt Naturmøde i Hirtshals i det nordligste Danmark.
Imellem Alternativet, København Zoo og Det danske Forsvar havde folkekirken sin stand, hvor Grøn Kirke udvalget fra Aalborg Stift var medarrangører. Denne stand skulle være et lille paradis-hjørne med store, flotte Esben Hanefelt billeder, grønt på gulvet, saft og druer.
Kontrasten var stor til de mange naturødelæggelser, der med rette blev omtalt på Naturmødet.
Det skulle være en oplevelse af at træde ind i noget andet og dér blive udfordret med spørgsmålet: ”hvordan ser dit paradis ud?”

Grøn Kirke lagde op til en snak.
Grøn Kirke bød ind med spørgsmål, som skulle få de mange forbipasserende til at reflektere og tale sammen. Spørgsmålene lød:
- Store dele af verden lider af sult og ekstrem varme, mens de rige lande betaler sig fra konsekvenserne. Hvordan ser en retfærdig verden ud for dig?
- Hvad får dig til at handle? Frygt? Håb? Pligt? Fællesskab? Gør det nogen forskel, hvad det er?
- Hvilke klimavenlige aktiviteter bringer dig glæde?

Forbi standen kom mor og datter. Mand og kone. En flok venner. Samarbejdspartnere.
"Hvad synes jeg egentlig?"
"Synes vi det samme?"
Det var tydeligt, at der skulle tages tilløb til at finde egne svar. Hvornår sætter vi ord på den slags?

Flere kom i en mellemregning frem til, at det er gode spørgsmål. Det affødte desuden gode spørgsmål og samtaler om kirkens rolle.
Måske svaret på det spørgsmål i bund og grund handler om at forstå, at der på side 1 i Bibelen er nævnt menneskets opgave: pas godt på det hele!
”Nå ja, det giver god mening”.
En kom med responsen: "Så længe kirken arbejder med den slags, vil jeg fortsat være medlem".

Tagget , , ,