Gullestrup Kirke er grøn

Foto: fra Gullestrup Kirkes hjemmeside

I Gullestrup lidt nord for Herning ligger den kun 25 år gamle Gullestrup Kirke. I sommer blev Gullestrup Kirke grøn kirke, og der der allerede ideer til flere grønne tiltag - allerhelst i samarbejde med andre lokale aktører. Her fortæller Julius Sommer, præst i Gullestrup Kirke, om de grønne processor i kirken:

Gullestrup er en sammensat by med både socialt boligbyggeri, parcelhuse og store villaer, så alle samfundslag er repræsenteret, samt en stor mangfoldighed af etniciteter.

Fordi byen først er opstået tilbage i 70’erne, er dens opbygning i sin tid blevet gennemtænkt af arkitekter, som tænkte grønne områder og skove med ind i planlægningen; idéen var, at man skulle kunne gå en tur i skoven uden at skulle langt væk, og derfor er der flere skovbælter, der lige præcis er brede nok til at give fornemmelsen af at være i skoven og samtidig smalle nok til, at man altid er tæt på bebyggelse.

Dette og de generelt mange grønne områder er med til at gøre byen unik og meget anderledes og moderne i bedste 60’er/70’er-modernistisk stil.

Derfor passer det grønne, som er oppe i tiden, perfekt til Gullestrups identitet som grøn, moderne og naturskøn by! Og derfor har vi startet et grønt udvalg i kirken, der løbende skal arbejde med den grønne omstilling både i hverdagen og på kirkens støre grønne areal, der i forvejen er vild-med-vilje-agtigt, men hvor vi sagtens kan finde på flere ting som fx insekthoteller, kvasbunker, stendynger, træstammer, vandhul og stærekasser (forhåbentligt i et samarbejde med skolen eller børnehaven).

Det grønne område skal være brugbart for borgerne og kirkegængerne og samtidig være et godt sted for blomster-, plante-, dyre- og insektliv. Der lever allerede harer, en tårnfalk, masser af fugle og mus og sikkert flere andre dyr, og som noget nyt har vi opsagt muldvarpebekæmpelsen, så muldvarpene også kan leve i fred.

I det daglige kirkeliv bestræber vi os på at holde os til økologi, sortere vores affald og bruge miljørigtige rengøringsmidler mm. Og det er også meningen, at vi løbende skal gennemse de firmaer, vi bruger, så de også er miljørigtige osv.

Gullestrup Kirke er tilmed den første grønne kirke i hele Herning og omegn, hvilket fremgår af jeres kort, og derfor håber vi at kunne inspirere andre kirker til at gå samme vej i fremtiden for at passe på vores smukke, midtjyske natur og gøre noget godt for klimaet!