Vojens Kirke er blevet grøn

Vojens kirke

Vojens ligger Sønderjylland. Kirken tjekker 29 punker af på tjeklisten.

Vojens kirke skriver:
Ved Vojens kirke har vi de sidste år arbejdet på at følge med den grønne omstilling. Det er et område, som både optager os i kirken, i sognegården og på kirkegården.

Vi har således haft kig på vores energiforbrug, hvilket bl.a. betyder, at vi er ved at skifte vores elpærer ud med energibesparende LED pærer, ligesom vi har fokus på at slukke alt it- udstyr, regulere varmen både i sognegården og i kirken.

Kirkens menighedsråd er optaget af emnet, og lige nu arbejdes der med et projekt for etablering af solceller på graverbygningen, som fremadrettet ville kunne levere strøm til de maskiner, der kører på batteri.

Opvarmning af kirke, graverbygning og sognegård leveres af Vojens Fjernvarme, der bl.a. anvender et anlæg med 70.000 m2 solvarmepaneler og et damvarmelager på 200.000 m3.

På kirkegården arbejder vi med biodiversitet på flere områder, her kan nævnes insekthoteller og bede med vilde blomster. I sognegården affaldssorterer vi og sørger for have så lidt madspild som muligt, ligesom vi stort set ikke har et forbrug af engangsservice. Samt i forkyndelsen er der også fokus på skabelsen både i form af pilgrimsvandringer og friluftsgudstjeneste, ligesom konfirmanderne også arbejder med emnet i løbet af året.

Du kan læse mere om Vojens kirke på deres hjemmeside her