Hans egedes kirke er ny grøn kirke

Hans Egedes Kirke er ny grøn kirke

Midt bland de travle gader af Østerbro ligger Hans Egedes Kirke. De er nu blevet en del af Grøn Kirke. De har arbejde med tjeklisten siden 2020 hvortil de skabte et grøn kirkeudvalg. De lever på nuværende tidspunkt op til 34 ud af de 48 tiltag men efter eget ønske arbejder de på at kunne leve op til flere punkter.

Hans Egedes Kirke arrangerer loppemarkeder og deltager i indsamlinger for klimaet. Og i 2021 holde kirken et høst weekend sammen med lokalsamfundet på Østerbro. Kirken har blandt andet anskaffet tjenestecykler til transport hvor det så vidt er muligt. Hans Egedes Kirke forsøger at formidle om skaberværket, og klima via kirkeblad og sociale medier, samt i prædiker hvor det passer ind.

Om Hans Egedes Kirke

• Grøn Kirke siden 2022
  • Har udfyldt 34 punkter på tjeklisten
  • Hans Egedes Kirke Ligger i København
Implementering

De skriver på deres hjemmeside  at Grøn Kirke kommer til udtryk via kirkens arrangementer gennem inklusion af klimaoplæg, bæredygtige fællesspisninger, byttemarkeder, høstmarkeder og prædikener med budskaber om at passe på jorden og hinanden.

Processen har været helt naturlig fortæller kirken. Et enigt Menighedsråd besluttede at nedsætte et Grøn Kirke udvalg og hvor daglig personale efterfølgende har grebet bolden og integreret bæredygtighed i kirkens kommunikation og arrangementer. Kirken fortæller også ”det bedste ved at arbejde med Grøn Kirke har været oplevelsen af at det har været et samlende mål for Menighedsrådet og personalet”, samt at det har været rigtig godt for det nye Menighedsråd med en del nye ansigter.

Du kan finde mere om Hans Egedes Kirke på deres deres hjemmeside her eller deres instagram her