Helsingør Vineyard er ny grøn kirke

Helsingør Vineyard er glade for at kunne være med i netværket af grønne kirker.

Helsingør Vineyard er en lille frikirke, som end ikke har sin egen kirkebygning. Vi lejer os ind i byens forsamlingshus, når vi mødes til gudstjenester og arrangementer, ellers mødes vi i mindre netværksgrupper i privaten. Vi er en kirke, som ønsker at møde mennesker og gøre en forskel, der hvor vi bor, og derfor er det naturligt for os at tænke grønt ind i dette også.

At have fokus på bæredygtighed og omsorg for skaberværket er også at have omsorg for hinanden og næsten. Vi har flere gange haft praktiske gudstjenester, hvor vi i stedet for at holde gudstjeneste går på gaden for fx at samle skrald. Det er med til at gøre en forskel for naturen, for vores by og for de mennesker, som bor der.

Til gudstjenesterne bruger vi kun porcelænsservice, serverer fortrinsvist økologisk eller fairtrade, og gør hvad vi kan for at spare på vandet. I børnekirken er størstedelen af legetøjet indkøbt brugt, ligesom vi flere gange har holdt tøjbytteaften eller loppemarkeder. En af vores store udfordringer er, at vi ikke ejer en kirkebygning, så vi har ikke styr på, hvordan huset bliver administreret resten af ugen, ligesom vi ikke kan lave energigennemgang eller forbedringer på udendørsarealer på samme måde, som andre kirker måske kan.

I gudstjenesten er det naturligt for os at vise taknemmelighed overfor de gaver, som Gud har givet os. Det kommer bl.a. til udtryk i vores lovsang, bøn og prædiken. I vores netværksgrupper mødes vi og snakker liv og tro, og her har vi flere gange haft temaer om skaberværket, klimasituationen og de frustrationer, som kan følge med.

Vi ønsker at være med til at skabe håb i vores verden og vores       by ved at have fokus på omsorg for skaberværket og bæredygtighed i kirkens liv og virke.