Hesselager Kirkegård er blevet grøn

Hesselager kirkegård

Hesselager ligger på Fyn. Kirkegården tjekker  29 punkter af på tjeklisten. De fortæller at de forsat arbejder stille og roligt videre i den spændende proces, om at blive mere grøn.

Nedestående tekset er skrevet af Hesselager kirkegård graver:
Igennem de sidste år har vi på Hesselager kirkegård, arbejdet hen imod at blive mere grønne og miljøbevidste.

Vi har masser af liv på kirkegården, i form af fugleliv, insekter og pindsvin. Vi har over de seneste år plantet en del stauder, det giver noget smukt til kirkegården, men det øger også naturligt mængden af insekter. De fleste alterbuketter og diverse pynt til kirken, kommer fra kirkegården eller naturen omkring, hvor vi bruger hvad vi har.

Mange af vores maskiner er gennem en årrække skiftet ud, så de fleste er nu el drevne.

Vi har etableret et samarbejde med den lokale skole omkring fuglekasser til kirkegården, vi har fået en pensioneret tømrer til at lave dem, hvorefter eleverne skal male dem.

Kunstgødning er udskifter med organisk gødning. Hækaffald bliver lagt ud langs hækkene, der hvor det kan lade sig gøre. Vi lader græsset gro, de steder der ligger op til det, og slår her kun den yderste omgang, dette gør at mangle plantearter dukker op. Vi tænker planter ind som er tørketålende, og sparer på vandingen om sommeren, kun det allermest nødvendige for vand. På Hesselager kirkegård arbejder vi med miljøbevidste valg i forhold til indkøb af planter, maskiner, rengøringsartikler, vi sortere vores affald og tænker biodiversitet.

Grøn kirkegård og nye tiltag i forhold til dette, er nu på dagsordenen hver gang der afholdes kirkegårdsudvalgsmøde.

Læs mere om Hesselager kirkegård på deres hjemmeside her