Højby kirke er ny grøn kirke

Højby kirke

Nedestående tekst er skrevet af Højby kirke kontaktperson.

Højby kirke ligger 9 km syd for Odense og er en gammel landsbykirke. I 2019 blev kirken tilkoblet fjernvarme i Odense kommune, hvilket var et stort projekt, idet kirken blev renoveret i samme omgang. Der er varmestyring via kalenderbooking i kirken.

Vi har gennem 11/5 år, i et udvalg fra menighedsrådet (2 præster og 3 valgte), arbejdet med Grøn Kirke- tjeklisten. Det har været en rigtig sjov og givende proces, hvor vi har haft mange inspirerende samtaler om økologi/dyrkningsmetoder, pesticider, klima, ansvar, skaberværk, kirkens rolle og værdier i klimakrisen, greenwashing , miljøcertificeringer, klimasorg, formidling til børn, biodiversitet og mange andre vedkommende emner.

Vi har sat 30 krydser på tjeklisten og har desuden to tiltag, som måske nok er omfattet af tjeklisten, men som vi synes, er værd at omtale specifikt!

Det ene er et samarbejde med de lokale skoler (Højby Skole, Højby Friskole og Rudolf Steiner Skolen i Lindved) omkring det, som vi kalder en klimaplæne.

For snart ti år siden blev kirkegården udvidet med en meget smuk Ny Kirkegård, som er omkranset af store træer og som har et helt andet udtryk end den gamle kirkegård. Imidlertid er behovet for gravpladser på kirkegården faldet og cirka halvdelen af kirkegården er ikke i brug. I en ubenyttet del af den nye kirkegård, er vi nu gået i gang med et projekt, hvor skolebørnene i samarbejde med vores graver og vores ene udvalgsmedlem, skal lave levesteder for insekter og smådyr og der skal plantes insektvenlige stauder.

I foråret havde Højby skoles 6. Klasser projektuge om dette og de var kreative med ideer og udarbejdede flotte modeller i genbrugsmaterialer, af deres bud på en klimaplæne. Der var flere ideer, som vil blive brugt, men særligt én idé var meget tiltalende for Grøn-kirke-udvalget. Det er et insekthotel udformet som et kors, bestående af flere kasser med insekthoteller sat sammen. Vi glæder os meget til at se det færdige resultat, forhåbentlig i løbet af sensommeren og efteråret. Højby skole er verdensmålscertificeret, hvilket betyder, at der arbejdes meget med klima-og miljøbevidsthed og inddrager verdensmålene, hvor det giver mening.

Det andet tiltag som vi vil nævne er , at præsterne, vil markere Grøn Kirke i tre gudstjenester i efteråret. Det faste forløb for gudstjenesten fastholdes, med undtagelse af, at der vil blive brugt en kommenteret trosbekendelse og der lægges et ”skabelsesblik” ned over de fastlagte bibeltekster. Vi synger selvfølgelig også salmer, som passer ind i en skabelsessammenhæng, hvilket hører med i det tidsrum, som traditionelt forstås som skabelsestiden i kirkeåret.

I Grøn-kirke-udvalget glæder vi os meget til, at kunne annoncere, at Højby kirke er blevet Grøn Kirke. Vi har indkøbt blomsterfrø, som i små poser med tilhørende brev, vil blive uddelt til kirkegængere og til deltagere i kirkens andre arrangementer, for at markere vores Grønne kirke og glade forhåbninger!

Besøg højby kirkens hjemmeside her