Højelse og Ølby sogn er Ny Grøn kirke

Højelse kirke
Ølby kirke

Højelse og Ølby kirke ligger i sydsjællands Køge.

De tjekker 30 punkter af på tjeklisten og fortæller:

"Vi har nedsat et Grøn kirke udvalg, består af 2 ansatte fra kirken , 2 menighedsrådsmedlemmer og 2 andre fra menigheden. Vi er lige kommet i gang og er ved at finde vores ben i arbejdet. Derfor har vi taget kontakt til Grøn kirke udvalget i Køge sogn. Vi har haft et frugtbart møde med dem, hvor vi har fået inspiration til det videre arbejde.

Vores menighedsråd er meget positiv overfor at vi skal arbejde med grønne tiltag i vores sogn. Derfor har vi Grøn kirke på dagsordenen til hvert møde og vi flytter en lille smule hver gang. Vi drøfter pt hvordan vi kan indføre flere grønne tiltag på kirkegården ift. vedligeholdelse og hvordan vi kan kommunikere til menigheden om de grønne tiltag. En konkret ting vi har gennemført det seneste halve år, er at afskaffe det trykte kirkeblad og erstatte det med en helsides avisannonce. Det sparer en del tryk og papir. Derudover har vi fået ny hjemmeside og facebookside, hvor vi kommunikerer i stedet for at bruge papir.  Vi er også gået over til at bruge palmeolie til vores alterlys i stedet for stearin, for at mindske partikel forureningen."

Læs mere om Højelse og Ølby kirke på deres hjemmeside her.