Vester Hassing kirkegård er Grøn Kirkegård

Vester Hassing Kirkegård er ny grøn kirkegård

Vester Hassing kirke er Grøn Kirke og nu er kirkegården også Grøn Kirkegård.

Den ledene graver Leif Christensen fortæller om Vester Hassing kirkegårds rejse til at bliver grøn i nedestående tekst.

"Vester Hassing Kirke har i flere år været Grøn Kirke, derfor er det også en selvfølge, at vi skal være Grøn Kirkegård.

Efter vi har gennemgået tjeklisten for at blive Grøn Kirkegård, viser det sig, at langt de fleste punkter på listen gør vi i forvejen, enten bevidst eller ubevist.

Kirkegården har, siden vi fik lavet udviklingsplan i 2013, været under stor forandring fra de lige rækker med gravsteder, både aktive og tomme, til nu at være en meget mere naturpræget kirkegård.

Om Vester Hassing kirkegård

• Grøn Kirkegård siden 2022
  • Har udfyldt 37 punkter på tjeklisten
  • Vester Hassing ligger i Nordjylland

Der er nu masser af grønne flader, blomsterstriber, stauder på de få tomme gravsteder, et parklignende område inden de besøgende kommer til vores skov– hede areal. Naturen i et større område har fået lov at etablere sig med sit lange græs og de vilde blomster mellem de få traditionelle gravsteder, der stadig er tilbage i området.

Vester Hassing Kirkegård er efterhånden blevet et attraktivt sted at komme på sin aftentur. Her mærker man roen, får tid til fordybelse, der er mulighed for at sætte sig og nyde fuglenes kvidren, kort sagt her er noget for både øje og sjæl"

På Vester Hassings hjemmeside kan man finde mere beskrivende hvordan de har miljøet som fokus. Men kirkegården opfordre også til at man slukke mobilen og nyderstilheden der kan findes på en kirkegård. Der er både bænke og gynger placeret rund i Kirkegården til de besøgende.

Du kan også læse om Vester Hassings kirkegårds omlægning af grus til græs stiger her

Læs mere om Vester Hassing kirkegård på deres hjemmeside her

børn på Vester Hassing kirkegård