Hverdagen som grøn kirke – plastikpotter på kirkegården i Sulsted

At være grøn kirke handler både om de store tanker om skaberværket og om den helt lavpraktiske hverdag. Sulsted sogn deler her en af deres hverdagserfaringer som grøn kirke.

I Sulsted Kirke i Nordjylland er de bevidste om at mindske brugen af plastik i kirkens dagligdag. Til de mange arrangementer, som kirken afholder bruges der for eksempel ikke plastikservice. Men det er ikke alt, man selv kan styre. På kirkegården i Sulsted kommer der mange plastikpotter fra de blomster, kirkegårdens gæster har med til gravstederne.
Vores kirke ligger lidt afsides for Sulsted by og er ikke omfattet af den kommunale sorteringsordning. Kirkegårdens gæster har derfor ikke mulighed for at komme af med for eksempel plastikpotter, og så ender de ofte sammen med alt det grønne affald ”, fortæller Elizabeth Kristoffersen, der er formand for grøn kirke udvalget i Sulsted sogn.
I udvalget har de forsøgt at finde en god løsning og de også haft problemet oppe og vende i det lokale netværk af grønne kirker i provstiet. Svaret viste sig at være i lokalområdet, hvor en ung landmand har en lille planteskole.
De mange plastikpotter samles sammen og afleveres til landmanden, som så genbruger dem”, fortæller Elizabeth.
På den måde kommer kirken af med plastikpotterne på bæredygtig vis samtidig med, at kirken får god kontakt til den lokale planteskole.

Foto: Jens Kristian Flem

Tagget , , , , , , , ,