Inspiration fra Klimagudstjeneste i Brorsons Kirken i København

INSPIRATION FRA KLIMAGUDSTJENESTE I BRORSONS KIRKEN I KØBENHAVN

Brorsons Kirke arrangerede i marts en klimagudstjeneste, som en del af deres arbejde med at være Grøn Kirke. Klimagudstjenesten var arrangeret af August Kjær og Emma Pilegaard, der er teologistuderende og frivillige i Brorsons Kirkes grønne udvalg i samarbejde med sognepræst Nicolaj Stubbe Hørlyck.

Vi har bedt Emma om at dele lidt om, hvordan gudstjenesten forløb og hvilke tanker, de havde gjort sig inden.

Kan du kort beskrive hvordan klimagudstjenesten forløb?

Klimagudstjenesten forløb med instrumental musik af Oliver Hoiness fra Skammens Vogn og Esben Eyermann, som er kapelmester i Brorsons. Musikken var orienteret mod skaberværket og Gud som skaber.

Som et anderledes element i gudstjenesten havde August og jeg valgt, at bibellæsningen skulle være som responslæsning. Det valgte vi, fordi vi håbede at inddrage menigheden på en anden måde end ved sang. Ved gudstjenesten blev en grøn udgave af Fadervor og Trosbekendelsen læst op sammen af menigheden (alle tekster og bønner kan findes i gudstjenestens sangark, som du kan downloade her).

Prædiken blev holdt af Mikkel Gabriel Christoffersen, som er forsker på det Teologiske Fakultet i København.

Hvad var konceptet for klimagudstjenesten, og hvilke tanker havde i gjort på forhånd?

Tankerne bag har været at involvere frivillige i at skabe en gudstjeneste. Konceptet for gudstjenesten var, at de frivillige selv måtte bestemme gudstjenestens indhold i samarbejde med Brorsons Kirkes præst, Nicolaj. August og jeg var liturger, og det var første gang vi skulle prøvet det.

Derudover har tankerne været at gøre opmærksom på skaberværket og de klimaudfordringer, vi står overfor, på en positiv måde, hvor menigheden bliver opfordret til at tænke på deres egen rolle i forhold til den jord, vi alle deler.

Hvad var budskabet for gudstjenesten, og hvordan spiller det sammen med at være Grøn Kirke?

Vi vil gerne have en teologisk opmærksomhed på klimadebatten, og det mente vi, at vi kunne skabe ved at afholde en gudstjeneste med klima i fokus.

Budskabet var, som også Mikkel sagde i sin prædiken, at skabe lyst til handling og forandring på en positiv måde, hvor vi ikke mener, at det skal udvikle sig til klimaskam, men i stedet skal være en opfordring til handling.

Hvordan blev gudstjenesten taget imod?

Gudstjenesten var meget besøgt især af unge fra vores menighed og vores konfirmander.