Nyt LED-lys i gamle lysekroner

I mange kirker og historiske bygninger hænger der meget smukke gamle lysekroner og lamper. Ofte kan det lade sig gøre at skifte til LED-lyskilder fremfor de gamle glødepærer, men ind imellem kræver det om ombygning af lamperne.

I Ejby Kirke ved Køge hænger der fire fine, gamle lysekroner i kirkeskibet. Oprindelig var alle fire udstyret med glødepærer med lysdæmper, så lysniveauet kunne ændres efter behov.

Efter menighedsrådet besluttede at skifte de energislugende pærer ud med LED-lyskilder, måtte de konstatere, at det ikke kunne lade sig gøre. Derfor kontaktede de aut. el-installatør og direktør Jan Hoxer Dyhrberg-Krantz fra KBH El-Teknik.

- Nogle af de gamle lamper er svære at skille ad. Sådan var det også her. Denne ene af lysekronerne var meget ældre end de tre andre, så den tog noget længere tid at lave om, fortæller Jan Hoxer Dyhrberg-Krantz.

De tre yngste lysekroner er omkring 70 år gamle imens den ældste er omkring 100 år. Alle har 14 arme og hænger fire meter oppe i luften.

Let at ændre til LED

Hvis det ikke kan lade sig gøre, at skifte glødepærerne med LED-lyskilder, hænger det ofte sammen med, at lysdæmperen skal være kompatibel med LED-belysning. Men der udover var der endnu en ting, der skulle ændres i Ejby Kirke.

- Inden jeg gav menighedsrådet et tilbud, undersøgte jeg lysekronerne grundigt, så jeg var helt klar over, hvor stor en opgave, det var at bygge lysekronerne om, fortæller Jan Hoxer Dyhrberg-Krantz fra KBH El-Teknik.

Undersøgelsen afslørede, at lysekronerne også var serieforbundet, hvilket også skulle laves om, inden glødepærerne kunne skiftes ud med energibesparende LED-lyskilder.

El-arbejde som alt andet

- Det er selvfølgelig en udfordring, at lamperne hænger fire meter oppe i luften, når jeg skal arbejde med dem, men grundlæggende er det el-arbejde som alt muligt andet. Så efter udskiftning af lysdæmperne og ombygning af lysekronerne, så de ikke længere var serieforbundet, kunne de nye LED-lyskilder installeres, forklarer Jan Hoxer Dyhrberg-Krantz.

En tanke om “Nyt LED-lys i gamle lysekroner

1. […] Nyt LED-lys i gamle lysekroner – Grøn Kirke (gronkirke.dk) […]

Der er lukket for kommentarer.