Inspiration fra Svinninge Kirkegård

Svinninge Kirkegård ligger i en mindre by mellem Holbæk og Kalundborg. På kirkegårdene Svinninge og Hjembæk arbejder tre faste medarbejdere plus nogle flexjobbere og praktikanter, som alle er med til at pleje og drifte. I Svinninge ligger den gamle kirkegård nær kirken, og en nyere lidt længere nede ad gaden, som også lige er blevet udvidet med 1700 m2 til en dedikeret naturkirkegård. Dette område er stadig forholdsvis nyt, og der mangler derfor at blive plantet en masse træer og buske, som skal skabe den rigtige stemning. Men allerede står der en række æbletræer, som Svinninge Kirke plantede i reformationsåret som håbssymboler.

Grandækning indgår som en fast del af jobbet som graver ved Svinninge og Hjembæk kirkegårde, før jul. Der bruges omkring 3,5 ton gran hvert år til at klare denne opgave. Dog har en graver på eget initiativ suppleret grandækningen med stedsegrønt afklip fra natur, kirkegård og egen have for at skabe nuancer og farvespil – derudover er dette et fint bæredygtigt initiativ, som sparer på den sprøjtede gran og bruger af de ressourcer, som i forvejen er tilgængelige på en kirkegård. Graverne har tidligere har en aftale med den lokale skovfoged om, at han hentede den brugte grandækning retur efter endt sæson. Skovfogeden har så kørt grannet tilbage til den skov, hvor det er klippet og spredt det ud i skovbunden, så det kunne kompostere, hvor det naturligt ville have faldet, hvis ikke det var blevet klippet. Dette er et fint eksempel på et cirkulært system, hvor grannet kommer tilbage og komposterer og tilfører næring til de træer, som skal producere næste års grandækning.

Graverne ved Svinninge Kirkegård fortæller om nogle af de udfordringer, som klimaforandringerne fører med sig, nemlig mildere vintre. Dog ser det lyst ud, hvad angår frost denne vinter. Og netop frosten er med til at gøre gode ting for arbejdet på kirkegården. I løbet af efteråret falder bladene af træerne, men hvis der kommer frost blot en eller to nætter, så falder alle bladene af træerne på én gang. Dermed sparer graverne en masse arbejde ved at skulle samle blade sammen hen over flere måneder. Desuden sætter frosten også en stopper for ukrudtets vækst. Hvis det ikke bliver rigtig vinter med frost og sne, så vokser meget ukrudt ufortrødent videre i løbet af vinteren, og det giver ekstra arbejde til graverne.

Slutteligt drømmer graverne i Svinninge om at plante stauder på de tomme gravsteder, som de står med flere og flere af. I kirken er man allerede begyndt at lave alterbuketter selv med afklip fra kirkegården suppleret med købeblomster, men med stauder kan kirken blive stort set selvforsynende. Desuden gavner det både mennesker og dyr, når der vokser stauder hen over det meste af året.

Tagget , , , ,