Inspirationshæfte om bæredygtige alterborde

Grøn Kirke udgiver et gratis hæfte til inspiration for kirker, der gerne vil tænke bæredygtighed ind på alterbordet og med i kirkens pynt. Materialet kan bestilles gratis fra Grøn Kirke.

I kirken dækker vi alterbordet med brød og vin og pynter det med blomster og lys. Alt, hvad vi placerer på alterbordet har en relation til skabelsen og skaberværket.I hæftet kommer Grøn Kirke med konkrete forslag til, hvordan alterbordet kan være med til at afspejle en mere bæredygtig verden og hverdag.

Materialet har fokus på:

- Kirkeårets farver og giver ideer til, hvordan kirkeåret kan afspejle sig i kirkens pynt.

- Alterets elementer og ideer til alterduge, dåbsklude, udendørs alter og mere

- Ideer til, hvordan alterbuketterne kan sammensættes af årstidens blomster​

- Konkrete bud på, hvordan en selvforsynende kirkehave kan se ud

- Hvad gør man, hvis man ikke selv kan dyrke sine blomster?​

Hæftet kan læses online eller bestilles gratis fra Grøn Kirke (man betaler kun porto og et administrationsgebyr på kr. 50)

Baggrund for materialet

Bogen er blevet til med baggrund i en svensk udgivelse "Ett solidarisk altarbord" af Torrid Bengtsson, Per Håkonsson og Monica Romberg. Den er omskrevet til danske forhold af sognepræst Lise Palstrøm, som også er med i Danske Kirkers Råds Grøn Kirke-Gruppe - med tanke på at inspirere kirkens personale til at tænke bæredygtigt og lokalt i menighedens gudstjenestefejring.

Materialet er udgivet med støtte fra Roskilde Stifts grønne udvalg og Gaia Trust.

Tagget ,