Plant håb – også i Vindinge

I det forgangne år er der i Vindinge blevet bygget en helt ny sognegård og i den forbindelse skal det lille grønne område omkring bygningen også genetableres. Det første træ, der er blevet sat er et æbletræ, som indgår i Plant håb i verden-kampagnen.

På den måde har vi kombineret den lokale begivenhed (sognegården) med den historiske forankring (reformationsjubilæet) og givet et globalt udsyn (træplantning i Burma).

Søndag d. 24. september holdt vi høstgudstjeneste med 150 deltagere i alle aldre. Mange havde medbragt afgrøder og blomster fra egne haver som eksempler på høstens frugter. Som start på gudstjenesten kom børnekoret syngende ind i kirken med alle herlighederne i favnen og lagde dem i en stor kurv ved døbefonten.
Senere i gudstjenesten opførte den lokale spejdergruppe en dramatisering af dagens bibeltekst. Efter gudstjenesten stod minikonfirmander for at sælge den indkomne frugt samt blomsterpynten fra kirken til fordel for Plant håb i verden-kampagnen.

Spejderne sørgede for underholdning, og der var kagemand til alle. Dagen sluttede med at æbletræet blev plantet uden for sognegården. Det var menighedsrådsformanden, et par korbørn og et par spejdere, der satte træet ned i hullet. Derefter havde alle mulighed for at hælde en skefuld jord i hullet og vande træet.

Af Sofie Frost Bondorf, Sognepræst i Vor Frue og Vindinge

Foto: Henrik Høgstrup