Jørlunde kirkegård er Grøn Kirkegård

Jørlunde kirkegård

Jørlunde kirkegård ligger på Sjælland. De tjekker 29 punkter af på tjeklisten.

Katrine Nielsen, Graver på Jørlunde Kirkegård skriver nedestående om deres rejse til at blive grøn kirkegård.

"Jørlunde Kirkegård er en mindre landsbykirkegård fra 1100-tallet i utroligt smukke og landlige omgivelser.Der er både natur og åbne marker omkring den lille landsby, som ligger en kort tur syd for Slangerup.Nord for vores præstegård har vi også en stor mark, og den får lov at passe sig selv indtil videre, hvilketbidrager til biodiversitet, insektliv og andet dyreliv.
Derudover har vi en meget lille inaktiv men fredet Valgmenighedskirkegård, hvor vi kun klipper græs 1-2gange årligt i forbindelse med friluftsgudstjenester eller andre arrangementer.Jørlunde Kirkegård selv er under løbende udvikling, og der skal ske en del ændringer i kirkegårdens udtrykover en længere årrække, men bevaring og øgning af de grønne elementer er tænkt grundigt ind i planen.I 2021 blev vi enige om at finde ud af, om vi kunne registreres som Grøn Kirkegård, da vi er miljø- og klimabevidste ansatte og allerede var registreret Grøn Kirke.

Det viste sig, at vi levede op til minimumskravene fra tjeklisten, og fremadrettet bruger vi den som guide til at gøre det endnu bedre. Mange af punkterne var også en del af graverens visioner og ønsker.Det har været en glædelig overraskelse for os at se, at vi i forvejen levede op til så mange punkter på tjeklisten. Den giver kort sagt kun mening for os og vores kirkegårdsdrift, og nu har vi en god guide til at gøre det endnu bedre. Vi mener ikke, at det nødvendigvis gør det til et nemt eller hurtigt skift for andre, men det falder i hvert fald helt naturligt for denne lille landsbykirkegård."

Læs også om Jørlunde kirke da de blev grøn kirke her, eller klummen omkring kirkens erfaringer her

Læs mere om Jørlundes daglige arrangementer på deres hjemmeside her

Jørlunde