Julebelysning med god samvittighed

Sætter I ekstra lys på eller i kirken i forbindelse med julen? Så er der god grund til at følge op på, om I har den mest energirigtige løsning. Få tips fra energivejleder Carsten Vejborg. Læs også et eksempel i boksen på en kirke, som har skiftet julebelysning og sparet både CO2 og penge.

Hvilke lamper bruger I?

De mest anvendte projektører til udendørs belysning er almindelige halogenlamper (”arbejdslamper”) eller højtryksnatriumlamper (pæren er ofte mærket SON-T) på mellem 250 og 1.000 W pr. stk. Det er dyre og ikke så grønne løsninger.

LED lamper er billigere og grønnere
En billigere og grønnere løsning er at sætte LED-lamper op i stedet. Mange kirker har fundet en fin og tilfredsstillende løsning ved at erstatte ovennævnte projektører med LED-lamper på blot 36 W. Elforbruget reduceres da til fra op til 700 kr til ca. 25 kr. pr. lampe. LED-lamperne på 36 W giver mindre lys end de ”gamle” projektører, men det er som regel ikke noget problem, hvis kirken er hvidkalket. Hvis kirken er rød eller gul er der ofte behov for mere lys. Der kan enten vælges en kraftigere LED-lampe eller en projektør med metal-halogen på f.eks. 70 W eller mere. De nye LED-lamper koster typisk mellem 2.000 og 4.000 kr. pr stk. Investeringen vil i sidste ende spare jer penge, og samtidig sparer I miljøet for udledning af CO2.

Lav en prøveopstilling
Det er ofte muligt at få lavet en prøveopstilling af lamperne, inden I foretager investeringen. Det er en god idé for at sikre, at I bliver helt tilfredse med løsningen. Undgå at skifte projektørerne midt i julemåneden, da lyset ofte vil være anderledes. Ikke ringere, men anderledes.

Kontroller urstyringen
I har sikkert ikke julebelysningen tændt hele natten. Normalt er den tændt fra ca. kl. 16, hvor det bliver mørkt, og frem til kl. 23 eller kl. 24, samt evt. et par timer om morgenen. Overvej om I har tændt i det rigtige tidsrum. Husk også at kontrollere, at uret går rigtigt.

Lyset inde i kirken
Nogle kirker vælger at have lyset tændt inde i kirken alle de mørke timer i december i stedet for at have projektører udenfor. Det kan også være en dyr løsning, hvis der er mange pærer i lysekronerne, og hvis det er kraftige pærer på 40 – 60 W. Overvej i stedet at opsætte energirigtig julebelysning (f.eks. LED eller sparepærer). Det behøver ikke at være nye lamper, som fastmonteres, men de kan sættes løst på gulvet eller på et lille stativ.

Med ønsket om en glædelig, grøn jul.
Carsten Vejborg, Energitjenesten Midtjylland

Belysning på Gershøj Kirke er udskiftet til LED

"En elektriker i menighedsrådet har beregnet, at hvis vi udskifter 3 projektører af 1000 W til 3 stk. af 150 W, og de brænder 90 dage med 8 timers brændetid (790 brændetimer), så giver det med 1000 W projektørerne 1185 kg/CO2 pr år. Med 150 W projektørerne giver det 177 kg/ CO2 pr år."

Det er en besparelse på 1008 kg/CO2 pr år. Økonomisk er det en besparelse på 4.444 kr. pr år

Tagget , , ,