Julebelysning i kirken

Artikel af Carsten Vejborg, Energitjenesten.

Tænder I lys på eller i kirken i forbindelse med julen i år? Så er der god grund til at følge op på, om I har den mest energirigtige løsning. Få tips fra Carsten Vejborg fra EnergiTjenesten.

Skal der lys på kirken i år?
Jul og lys plejer at høre sammen – men måske i mindre grad i år? Nogle kirker fravælger helt at sætte lys på eller i kirken i år pga. de høje elpriser og for at vise, at man sparer på strømmen. Andre kirker holder fast i julebelysningen, men tænder den måske i færre dage og færre timer.

Hvis I sætter lys på kirken, kan det være en god idé at tjekke, om løsningen er energieffektiv, så I kan gøre det på en god og grøn måde.

Anbefalinger fra folkekirkens grønne omstilling:

Rådet her er at slukke udvendig/ eller anden unødvendig belysning. Det kan være med til at nedsætte driftstiden, f.eks. ved at bruge en timer så det er i begrænsede tidsrum det er tændt. Her får du fire gode råd, fra Poul Klenz Larsen som er folkekirkens energi og varme konsulent her.

Grøn kirkes formand Keld Hansen fortæller i denne artikel hvordan Bogense Provsti slukker for varmen i kirkerne. Det kan for nogle kirker være en stor besparelse at hente, ved at skrue ned for lyset - Læs artikel fra folkekirkens grønne omstilling her

Hvilke lamper bruger I?
Projektørerne til udendørs belysning kan rumme flere forskellige typer lyskilder. Nogle er store energislugere, andre er mere energieffektive. De største energislugere er almindelige halogenlamper (ligesom ældre arbejdslamper). De forbruger ofte 500 – 1.000 W pr. stk. og er meget dyre i drift. Andre kirker anvender højtryksnatrium-lamper (pæren er ofte mærket SON-T) eller metalhalogen-lamper (ofte mærket CDM-T). De er mere energieffektive og forbruger typisk mellem 150 og 400 W pr. stk. I næsten alle tilfælde kan der findes mere energi- og miljøvenlige løsninger. LED lamper er billigere og grønnere. En billigere og grønnere løsning er at sætte LED-lamper op i stedet.

Løsningen afhænger af hvilken type projektør, der skal erstattes, og af hvordan kirken ser ud. Hvis kirken er bygget i rå granit eller kalket rød eller gul, er der ofte behov for kraftigere lys, end hvis kirken er hvidkalket. LED-lamperne er meget energieffektive, men har også den fordel, at de ikke spreder lyset så meget. Derfor kan der ofte findes en tilfredsstillende belysning af kirken med et meget mindre forbrug af lys. Besparelserne ved udskiftning til LED er typisk mellem 30 og 85 %. LED-projektørerne er faldet meget i pris og koster i dag mellem 650 og 2.000 kr. pr stk., afhængig af hvor kraftige de skal være. Investeringen vil i sidste ende spare jer penge, og samtidig sparer I miljøet for udledning af CO2. Lav en prøveopstilling eller søg rådgivning Vær meget opmærksom på farven på lyset fra projektørerne. Det bør være et varmt, hvidt lys. Dette angives med en farvetemperatur, som bør være mellem 2.700 og 3.000 kelvin. Hvis farvetemperaturen er højere, opleves lyset som koldt og lidt ”blåligt”. Det kan i nogle tilfælde være muligt at få lavet en prøveopstilling af lamperne, inden I foretager investeringen. Så er I sikre på, at I bliver helt tilfredse med løsningen. Alternativt kan det være en god idé at søge rådgivning til at finde den rigtige løsning. Kontroller urstyringen I har sikkert ikke julebelysningen tændt hele natten. Normalt er den tændt fra ca. kl. 16, hvor det bliver mørkt, og frem til kl. 23 eller kl. 24, samt evt. et par timer om morgenen. Overvej om I har tændt i det rigtige tidsrum. Måske ønsker I lyset tændt i kortere tid i år, og måske kun om aftenen?

Husk også at kontrollere, at uret går rigtigt og ikke stadig er på sommertid. Lyset inde i kirken Nogle kirker vælger at have lyset tændt inde i kirken alle de mørke timer i december i stedet for at have projektører udenfor. Det kan også være en dyr løsning, hvis der er mange pærer i lysekronerne, og hvis det er ”gammeldags” kertepærer på 40 – 60 W. Hvis lyset er tændt i mange timer, kan det betale sig at skifte til nye LED-pærer. El-besparelsen vil være ca. 90 %. LED-kirkekerter findes i dag i flotte udgaver, som til forveksling ligner de klassiske kirkekerter, og som har samme ekstra varme lysfarve (på 2200 kelvin). Overvej også at montere et ur, så lyset i kirken kun er tændt i nogle timer. Eller lav aftaler med frivillige i sognet, som vil være ”lyseslukkere” om aftenen.

Glædelig grøn Jul

Du kan læse Casten Vejborgs artikel om julebelysning med god samvittighed fra 2019 her