Klimaregningen bliver bare større, hvis vi ikke handler nu

Verdens førende klimaforskere er ved at pakke sammen efter en uges intense møder i København. Deres forudsigelser er dystre, men de værste scenarier kan stadig undgås, hvis vi handler nu.

Mange års forskning er gået forud for dagens præsentation af FNs Klimapanels femte rapport om klimaforandringerne. Rapporten er et resume af tre tidligere rapporter, og konklusionerne er klare: Klimaforandringerne er ikke et fremtidsfænomen, de ses allerede i mange lande rundt omkring i verden – men de værste forudsigelser kan stadig undgås, hvis vi handler nu! Derfor vil vores bedste investering være at investere i grøn og bæredygtig udvikling nu.

Grænser for tilpasning

Ifølge forskerne er der grænser for, hvor meget vi kan tilpasse os de stigende temperaturer. For de mennesker, familier og samfund, der bliver hårdest ramt, har rapporten meget dystre udsigter. De stigende temperaturer lægger bl.a. et kæmpe pres på landbruget, skaber stigende vandstand i verdenshavene og ekstrem og vedvarende tørke, der vil tvinge mennesker til at flygte fra deres hjem.

”Regningen for fremtidens klimarelaterede katastrofer, for tilpasning til konsekvenserne af klimaforandringerne og for den trussel, klimaforandringerne er mod fattige landes udvikling og vækst, bliver svimlende høj, medmindre vi handler nu”, siger Folkekirkens Nødhjælps klimarådgiver, Mattias Söderberg.

”Rapporten viser, at reduktion af udslip simpelthen handler om menneskeliv. Vi skal nedbringe vores udslip, hjælpe mennesker med at tilpasse sig - og hvor det ikke længere er en mulighed, må vi hjælpe mennesker til at fortsætte deres liv i nye omgivelser”, siger Mattias Söderberg.

Klimarelaterede konflikter

Klimapanelets rapport peger på, at risikoen for voldelige konflikter stiger i takt med at klimaforandringerne.

”Krig og væbnet konflikt er en tragedie for dem, der rammes direkte, men hele regioner kan tvinges i knæ af konflikternes negative påvirkning på handel, sikkerhedssituationen og af interne flygtninge. Når videnskaber så tydeligt viser koblingen imellem stigende globale temperature og risikoen for nye og flere konflikter, er verdens politikere nødt til at agere”, siger Mattias Söderberg.

Behov for internationale løsninger

Heldigvis indeholder rapporten også positive konklusioner: Vi kan stadig undgå de mest skræmmende scenarier, hvis vi prioriterer at reducere udslip og tilpasse os klimaforandringerne. Men rapporten understreger, at internationalt samarbejde er afgørende for at nå hertil.

”Vi er nødt til at finde fælles globale løsninger, og i den henseende kommer rapporten på et godt tidspunkt. Til foråret skal alle lande rapportere til FN, hvordan de vil bidrage til den kommende globale aftale, der skal vedtages i december 2015. Alle lande skal bidrage, men hvordan og hvor meget kan variere. Det afgørende er, at regeringerne lytter til, hvad videnskaben har sagt, og at de øger deres ambitioner herefter”, siger Mattias Söderberg.

Af: Mattias Söderberg​

Kilde: Folkekirkens Nødhjælp