Et skaberværk så skrøbeligt som et æg

Bølgeskvulp, blåt lys, sfærisk musik og Skabelsesberetningen fra filmen ’Noah’ blæst op på storskærm i kirkeloftet. Den internationale klimagudstjeneste i Vor Frue Kirke i København talte til alle sanser. Artikel fra Folkekirkens Nødhjælp

Mens 600 forskere og statsledere mødes i København for at diskutere FNs Klimapanels seneste rapport – en dyster en af slagsen – mødtes lige så mange mennesker til klimagudstjeneste i Københavns domkirke for at finde håb og lyst til handling.

Ved kirkedøren fik alle et æg udleveret og blev bedt om at bære det frem til en stor rede midt i kirken. Både børn, unge, voksne og ældre placerede med stor koncentration, i vandblåt lys og til lyden af bølgeskvulp, de mange skrøbelige æg i reden.

At stjæle fra sine børn

For at spare CO2 deltog halvdelen af præsterne ved gudstjenesten på video. De spæde stemmer i Zahle Skoles børnekor blev afsæt for Ærkebiskop Desmond Tutus prædiken, som blev projiceret op på væggene i kirkens kor...

Læs resten af artiklen fra Folkekirkens Nødhjælp her

Se hele liturgien her