Klumme: Erfaringer fra Biersted kirke

Skrevet af Morten Andersen Krogh

I 2016 hørte Biersted Kirke om Grøn Kirke igennem Landsforeningen af Menighedsråd, og ved en opfordring fra vores biskop Henning Toft Bro.
Vi nedsatte et Grønt Udvalg, der har arbejdet med projektet og tjeklisten i ca. 9 måneder.

Vi vil som kirke, gerne være med til at støtte op om den grønne tanke både som mennesker, men så sandelig også som kirke. Gennem vores arbejde blev vi i udvalget ganske overrasket over, hvad vi allerede gør af grønne tiltag.
Det betød også at vi uden at skulle tænke mange nye store tanker kunne sætte 37 kryds på tjeklisten 48 punkter.
Især på kirkegården havde graveren i mange år allerede arbejdet uden sprøjtegifte til stor berigelse for det naturlige plante og dyreliv

Efter nu 5 år som grøn kirke er bevidstheden om den grønne tanke blevet en naturlig del af vores hverdag. I 2018 fik vi indviet en ny præstegård, der lever helt op til de gældende klimaregler for byggeri. Vi fik installeret både solvarmere og luft til vand pumper, så har opnået store besparelser på varme og strøm.

Vi er nu i gang med en kommende renovering af Biersted kirke. I de planer forsøger vi også at tænke den grønne tanke ind, så vores gamle kirke kan leve op til den grønne tanke i det omfang det kan lade sig gøre.

På kirkegården forsøger vi at fortsætte det gode arbejde med at udbygge biodiversiteten til glæde for plante-, insekt- og fulgeliv.

Affaldssortering og genbrug bruger vi også stadig og ser frem til at udvide affaldsorteringen de kommende år både inde og ude.

I Jammerbugt Provsti er vi også gået sammen om fællesindkøb i det omfang det kan lade sig gøre.