Klumme: Klimafrustration kan vendes til håb og handling

Aldrig har så mange organisationer, kirker og privatpersoner taget initiativer til at bidrage til den grønne omstilling. Det er tid til handling nu, og sammen kan vi gøre en forskel.
Klumme af Mattias Söderberg, Klimarådgiver for Folkekirkens Nødhjælp

Voldsomme skovbrænde hærger lige nu i Australien. Det er en af de største naturkatastrofer vi har set, hvor både mennesker og dyr har mistet livet, og hvor tusindvis af familier har mistet alt, hvad de ejer.

Den voldsomme katastrofe kommer desværre ikke som en overraskelse for mange klimaforskere. Skovbrande i Australien er ikke et nyt fænomen, men forskere har flere gange påpeget, at brandene vil blive voldsommere og opstå hyppigere i takt med, at klimaet ændres, temperaturen stiger og ilden får gunstigere forhold. Det er netop det, vi oplever lige nu.

Australien er ikke det eneste eksempel. Sidste år var fuld af tragiske klimarelaterede katastrofer, og konsekvenserne af klimaforandringerne viser sig tydeligere i vores samfund rundt på hele kloden. Det skaber frustration og kan nemt lede til angst. Men vi må ikke glemme, at der stadig findes håb, og at frustrationerne kan vendes til handling.

2020 er på mange måder et afgørende år for klimaet. I år skal alle lande lave nye nationale klimaplaner. Det betyder, at hvert land tager stilling til, hvordan deres klimamål kan nås. Planerne skal sendes ind til FN, og når landene mødes til klimatopmøde i Glasgow i Skotland til november, bliver planerne samlet og undersøgt, og her er det altafgørende, at den samlede handling er ambitiøst nok.

En anden og væsentlig grund til at 2020 står som en vigtig milepæl er, at mange forskere fastslår, at de kommende ti år bliver altafgørende, hvis vi skal bremse de voldsomme temperaturstigninger. Det er derfor vigtigt, at alle lande tager ansvar og sikrer så ambitiøse mål som overhovedet muligt.

I Danmark har vi netop fået en klimalov, der heldigvis er meget ambitiøs. Et vigtigt punkt er, at vi skal reducere vores samlede co2-udslip med 70 % inden 2030. Hvis alle lande hæver ambitionsniveauet til samme niveau, kan vi standse den globale opvarmning. Det lyder som en meget svær opgave. Men jeg har håb. Aldrig har klimaengagementet været større, aldrig har så mange mennesker demonstreret, aldrig har der eksisteret så mange og gode grønne løsninger og aldrig har så mange organisationer, kirker og privatpersoner taget initiativer til at bidrage til den grønne omstilling. Det er tid til handling nu, og sammen kan vi gøre en forskel.

Foto: Mathilde Berg Utzon, Folkekirkens Nødhjælp

Tagget , , ,

En tanke om “Klumme: Klimafrustration kan vendes til håb og handling

1. […] Lad os holde fast i klimahåbetKlimahåb og Martin LönneboKlimahåb og Martin LönneboKlumme: Klimafrustration kan vendes til håb og handling […]

Der er lukket for kommentarer.