Konfirmander på den grønne gren

Søndag d. 8. februar 2015 oplevede konfirmanderne fra Hjembæk-Svinninge en anderledes gudstjeneste med fokus på vores ansvar over for den verden, vi har fået givet at leve i. Forinden havde de været til forberedelse i sognehuset og hørt om Grøn Kirke, set Michael Jacksons musikvideo til ”Earthsong”, sat egne ord på billeder om natur, forurening, forbrug, økologi, spillet klima-spil og meget mere.

Guds apotek og bedetræ

I kirken blev menigheden givet fri til at vandre rundt til en række poster, hvor man kunne tage aktivt del eller få en samtale sat i gang. Der var bibelopslag til centrale ord om Guds omsorg for sin skabning, og om at vi alle kan gøre en forskel. Der var mulighed for at skrive bønner på bønneblade, som skulle sættes på bedetræet. Der var mulighed for at tænde et lys og sende en tanke til en, man ville sende en varm tanke. Der var mulighed for at se Guds Apotek – en billedserie, der peger på, at mange af naturens egne former på frugter og grøntsager er gode for netop det, de ligner. Man kunne øve sig på Fadervor og skrive spørgsmål til præsten.

Gud skaber ikke affald

Da alle havde prøvet kræfter med posterne, sang de "Op al den ting", bad bønner og hørte præsten svare på nogle af de mange spørgsmål. Til sidst sluttede præsten af med en andagt om, at Gud ikke skaber affald som vi, men har skabt et fantastisk kredsløb, hvor intet går til spilde. Det må vi – som lever i en smid-væk-kultur tage ved lære af.

Så blev alle velsignet og sang "Spænd over os dit himmesejl", før de gik ud i den kolde aftenskumring – lidt grønnere end da de kom.

Af: Asbjørn Hansen, sognepræst i Hjembæk-Svinninge

konfirmander på den grønne gren