Langenæskirken er ny grøn kirke

Vandregudstjeneste afholdes igen i år d. 15 september i skabelsestiden

Langenæskirken kan sætte kryds ved 37 punkter på tjeklisten og er nu med i grøn kirke netværket.
Jenny T. Kjær fortæller her om deres oplevelser:

"For at blive Grøn Kirke er der forskellige kriterier og tiltag, der skal opfyldes – en proces som kan tage tid, og som både har succeshistorier og udfordringer. Her i Langenæskirken blev vi dog glædeligt overrasket over hvor mange af disse punkter vi opfylder i dagligdagen og bevidste om, hvor der skal gøres en ekstra indsats for at imødekomme og opfylde flere kriterier.

Succeshistorierne bliver efterhånden flere og flere, og med en stor opbakning og samarbejde med lokalområdets beboere og børn fra områdets skoler, er det gode, grønne budskab blevet spredt. Samarbejdet med fritidsklubben fra skolen bestod bl.a. i at beplante genanvendte PWC-rør rundt på stier og græsarealer. Bysbørnene fik grønne fingre og smil med på vejen af de forbigående, regnormen fik ny dejlig jord og området blomstrede op på ny.

Der er i disse dage et særligt fokus på dette års Langenæs kulturfestival, hvor weekendens program er fyldt med udendørsaktiviteter og kirkelige handlinger med musik og fortællinger. I kirkehaven er der mulighed for at bygge insekthoteller af genanvendte frugtkasser for at småkravl og insekter kan trives og derved give ekstra liv i blomsterbedene.

Miljøet og det fælles ansvar bliver dog ikke forladt, når festivalen er overstået, tværtimod er kirkeåret fyldt med temagudstjenester, hvor skaberværket er i fokus i både liturgi og andre af kirkens aktiviteter som loppemarked og indsamlinger og flittig brug af vores kirkehave, hvor vi har bibelske planter og blomster til brug i kirkens altervase.

Udfordringen er som mange andre steder at implementere en effektiv affaldssortering og genbrug af kompost. Hvor der er vilje er der vej, og både kirkens ansatte og frivillige arbejder for at gøre det til en realitet.
Yderligere er madspildet blevet reduceret, lyset i kirkens bygninger er blevet mere miljøvenligt, der bliver sparet på varmen og indkøb af dagligvarer gøres så økologisk som muligt."

September 2019

Kirkehave med bibelske planter og blomster til brug i altervasen

Tagget , , ,