LED har mange farvetemperaturer

LED har mange farvetemperaturer:

Når vi måler lysets farvetemperaturer, bliver det målt i grader kelvin. Det er udtryk for, om LED-lyset ser varmt eller koldt ud. Jo færre grader kelvin jo varmere ser lyset ud.

• Varmt lys ligger på mellem 2200 og 2700 grader kelvin
  • Neutralt på mellem 3000 og 4000 grader kelvin
  • Koldt på mellem 4500 og 6500 grader kelvin og svarer til det, vi ser i almindeligt dagslys

Vælg varmt eller koldt lys

Det betyder, at du skal vælge LED-pærer med et lavt antal kelvin, hvis du skal bruge det til hyggebelysning. Pæren vil typisk skulle ligge på 2700 kelvin, imens LED-pærer med en højere farvetemperatur som for eksempel 4000 kelvin, er godt at bruge i gangarealer, kontorer og tilsvarende steder.

Hvis du ønsker at lyse en kirkebygning op med projektører, har du også mulighed for at vælge den farvetemperatur, der giver bygning det lysskær og den varme, du foretrækker.

Flere steder har man valgt at lyse kirkebygningen op med projektører, her er LED en rigtig god løsning, da du også mulighed for at vælge den farvetemperatur, der giver bygning det lysskær og den varme, du foretrækker.