Tema: Sådan bliver kirkerne grønnere

TEMA: SÅDAN BLIVER KIRKERNE GRØNNERE - LED

I det næste stykke tid sætter vi fokus på, hvordan kirkerne til fordel for både økonomien og miljøet kan benytte LED belysning. LED giver en betydelig besparelse på energiforbruget, samtidig med det giver en lavere udledning af drivhusgasser og en lavere elregning.

Artiklerne kommer til at sætte fokus på, hvordan man kan installere LED i kirkens bygninger, hvilke farvetemperaturer lyset har og hvordan man får den optimale løsning i forskellige kirker.

Målet om 70 %  reduktion af drivhusgasser

I 2019 fik Danmark en ny klimalov. Et af målene i den var en reduktion af drivhusgasser med 70 % i 2030. Også folkekirkens biskopper støtter op om målet, og meldte i januar sidste år ud, at de bakker op om 70 %’s målet, og ønsker at folkekirkerne forholder sig til det. Derfor er det vigtigt at fokusere på, hvordan kirkerne når målet, så de opnår de ønskede besparelser, og en klar fornemmelse af, hvor store omkostninger, der er forbundet med reduktionen af drivhusgasser.

I Grøn Kirke vil vi dele nogle af de gode historier om enkle løsninger, der gør en forskel i de danske kirker og som samtidig bidrager til 70 % reduktionsmålet.

Forskellige eksempler

I løbet af temaet vil vi for eksempel fortælle om, hvor man som kirke eller kirkelig organisation kan bidrage med at nå 70 %’s målet. Vi vil også fokusere på, at der ud over en CO2 besparelse, er andre fordele ved at tænke grønne løsninger i forhold til kirkernes eller organisationens økonomi og arbejdsforhold for medarbejdernes og organisationens medlemmer.

Vi håber, at I via artiklerne får lidt inspiration og mere viden om LED, og har din kirke en god eller særlig oplevelse med at skifte til LED eller andre grønne løsninger, så er I velkomne til at dele jeres erfaringer i kommentarsporet eller skrive til os på gronkirke@gronkirke.dk.

Tagget , , ,