Løvel kirkegård er blevet grøn

Løvel Kirkegård

Løvel kirkegård ligger lidt nord for Viborg. Det er en traditionel kirke fra 1.200 tallet med et dige rundt om kirkegården. Udenfor diget er der mod vest ca. 5.000 m2 jord (kaldet kirkejorden), som blev købt i 60erne, da man troede, man kom til at mangle gravsteder.

I begyndelsen af 2022 nedsatte de et udvalg på fire, som arbejder med Grøn Kirkegård. De kunne opfylde 29 punkter, da de ansøgte om at blive Grøn Kirkegård. Siden har de arbejdet videre og er nu på 32 punkter. De fortsætter med at holde møder og vælger nye punkter fra tjeklisten, når de har opfyldt de punkter, de har valgt.

I efteråret fik de etableret åbent vand til insekter og andre dyr i et lille anlæg.

I vinters satte kirkegården træstammer, fra vores gamle allé op mod kirken, op i Lutherhaven. Lutherhaven, som ligger på en del af kirkejorden, er en spiselig have til glæde og gavn for byen. Den blev etableret i 2017 – 500 året for reformationen. Der er mange forskellige bærbuske og frugttræer i haven, og den er omkranset af blomstereng. I de gamle træstammer er der boret huller, så de håber, at småfugle vil flytte ind.

Her i foråret har de sat regnvandsbeholder op, så kirkegården begrænser brugen af vandværksvand.

De arbejder hele tiden på at genanvende, hvad de genanvende kan. De har lavet flis og kompost. Hækaffald bliver lagt ud langs hækkene, og blade bliver lagt over georginerne om vinteren. Stauder og andre blomster pryder kirkegården og afklip herfra anvendes i alterbuketter.

Løvel kirkegård fortæller afslutningsvis at det er spændende at arbejde med Grøn Kirkegård. Der er mange muligheder. De arbejder videre med processen, men i det tempo, hvor de kan følge med både i tanker og handling.

Læs mere om Løvel kirkegård på deres hjemmeside her

Løvel kirkegård