Nye grønne kirkegårde i netværket: Rørbæk, Grynderup og Stenild kirkegårde

Lidt udenfor Hobro, Himmerland, ligger tre kirker bygget i romantisk stil, Rørbæk, Grynderup og Stenild. Nu er de tre kirkegårde blevet grønne. Læs her om processen og om nogle af de grønne tiltag, som man har gjort på de tre kirkegårde

Et kirkegårdskursus i Thisted blev startskuddet
I september 2023 afholdt Grøn Kirke et kirkegårdskursus på Thisted kirkegård for omkring 70 gravere. Det blev begyndelsen på det målrettede, bevidste arbejde på at blive grøn kirkegård for Rørbæk, Grynderup og Stenild kirkegårde.

Selvom arbejdet med den grønne tjekliste begyndte i efteråret, så har kirkegårdene i længere tid foretaget forskellige grønne tiltag. Derfor viste det sig også, at kirkegårdene allerede udfyldte 30 punkter på tjeklistenMenighedsrådet var straks med på ideen om at blive grønne kirkegårde, og kirkegårdsudvalget fortsatte det administrative arbejde. Ud over de 30 punkter, som allerede var opfyldt på tjeklisten, er nye tiltag er sat i gang.

Lone Watson Kjær, som er Grøn Kirke-kontaktperson i Rørbæk, Grynderup og Stenild menighedsråd fortæller, at kirkegårdene er blevet meget mere levende de sidste 2–4 år. Kirkegårdsbrugere nyder de nye blomstrende arealer, bord-/bænkesæt med mere, og folk kommer desuden med input til nye tiltag. På kirkegårdene gør man sig også erfaringer med, hvilke blomster og planter, de ser mest ”liv” i , og hvad der er mindst plejekrævende. I begyndelsen plantede man 12 – 15 stauder af samme slags på tomme gravsteder. Men på dér har erfaringen vist, at det er bedre med 2 – 3 forskellige slags, så blomstringen fordeles over hele sæsonen

Rørbæk Kirke

Bænke af genbrugstræ inviterer til pause og refleksion
I en lille landsby i Himmerlands sydlige del ligger Rørbæk kirkegård. Her er mange traditionelle gravsteder, men de tomme og ledige gravsteder bliver beplantet med stauder og græsser og flereårige planter. Når gravsteder nedlægges, bliver der plantet stauder og lavet parklignende tiltag med respekt for de aktive gravsteder.

Desuden har man sørget for at skabe gode, fysiske rammer omkring pause, refleks. Generelt er tilgængelighed og den gode oplevelse for kirkegårdens brugere i fokus. Kirken står åben fra morgenringning til aftenringning og kundetoilettet er åben 24 timer. Det er der rigtig god respons på.

Stenild Kirke med staudebed

Rørbæk Kirke

Der er anlagt nye gravstedsformer med respekt for de eksisterende gravsteder. Det betyder, at kirkegårdene i dag har mange forskellige tilbud til de pårørende: Ukendt i plæne, plader i plæne, ” Gravhøje” i plæne, kombination af bed og plæne, almindelige urnepladser og almindelige gravpladser.

Lone Watson Kjær fortæller, at Rørbæk kirkegårds næste projekter er mere genbrug og sortering: "Vi bruger i forvejen blomster fra staudesteder på kirkegården til gudstjenester fra ca. 1. maj til frosten sætter ind. Vi bruger blade, hækaffald og smågrene i diverse staudebede. Mange af de plantede stauder er fra byens haver. Genbrug, lokalt, som også giver medejerskab af brugere. Hvert forår planter vi 300 georginer, som også er genbrug, og de blomstrer til frosten sætter ind".

Lone Watson Kjær fra Rørbæk, Grynderup og Stenild menighedsråd

Der mangler bestemt ikke ideer til nye tiltag på Rørbæk, Grynderup og Stenild kirkegårde. Det er snarere tid og penge, som kan sætte begrænsninger. Kirkegårdenes gravere har 12, 20 og 25 års erfaring, og de udfører en del af de grønne forandringer i de frostfrie vintermåneder. De næste udfordringer bliver, hvordan man kan implementere vandhuller på de udtagne steder - herunder regler for vanddybde m.m.

Tagget , , ,