Ry Kirkegård er grøn

Ry Kirke har været Grøn Kirke siden 2009 og har sideløbende også arbejdet med det grønne udendørs. De seneste 10 år er det arbejde blevet intensiveret, og nu er Ry Kirkegård også blevet grøn. Og den grønne tjekliste afspejler tydeligt, at det grønne arbejde har stået på længe med hele 41 krydser inkl. tre egne tiltag. Kirkegårdsleder Gry Römhild fortæller her mere om Ry Kirkegård:

Ry kirkegård er en bykirkegård. Kirkegården er smukt kuperet og inddelt i forskellige afdelinger og rum med forskellige udtryk. Der er den helt traditionelle kirkegård med ral på stierne, thujahække og små parceller. Der er et område med parklignende udtryk, hvor man går under trækronerne, og hvor gravstederne er integreret i ensartede beplantninger. Der er staudebede med gravsteder, og gravsteder i en skovlignende afdeling hvor der også er et større spejlvandsbassin med masser af salamandere, guldsmede m.fl. om sommeren. Vi har en del større træer som vi værner om og som er med til at danne rum og tag, samtidig med de er gode opholdssteder for fugle og egern. Vi sår blomster, sætter løg, planter masser af stauder, græsser og buske som vi kan bruge til buketter i kirken og i sognehuset og som skaber farver og liv på kirkegården.

Det er meget naturligt at arbejde med at gøre alt grønnere og mere bæredygtigt. Og rigtig dejligt at de besøgende på kirkegården også lader til at synes det er smukt når græs og urter får lov til at gro vildt.

Tagget , , ,