Sdr. Stenderup kirke er Grøn kirkegård

Sdr. Stenderup kirkegård
Sønder Stenderup Kirke er en landsbykirke, som ligger sydøst for Kolding. Sognet hører til Kolding Provsti i Haderslev stift. Kirkegården tjekker 26 punkter af på tjeklisten, hvor 3 af dem er deres egne tiltag.

Kirkegården fortæller, at projektet er udsprunget fra den årlige kirkegårdskonference i Nyborg i 2022.

Kirkegården fortæller, at det sjoveste ved processen har været at kunne se en forskel på kirkegården, og at folk er engagerede i forhold til at komme med stauder og bygge fuglehuse og lue omkring æbletræer.

Derudover har de fået efterspørgsler fra gravstedsindehavere om at gøre gravsteder mere vilde og etablere hjemmehørende arter, i takt med at det er blevet udbredt, at de arbejdede på at blive grøn kirkegård.

I den forbindelse har de lige nu et foredrag i støbeskeen. Der er tale om en havedesigner/gravermedhjælper, som måske skal holde oplæg om grønnere og biodiversitetsvenlige gravsteder. Det er i samarbejde med to nabosogne, og de vil invitere menigheden, så de også kan få inspiration til omlægning af deres gravsteder.

Dertil fortæller kirkegården også, at folk har været åbne over for ændringerne, og de har fået ros for kirkens pynt, selv om den har adskilt sig fra det vanlige, fordi alt kommer fra kirkegården. De har ikke oplevet modgang hos kirkegårdens brugere. Kirkegårdens bruger synes, at det er spændende med højt græs og æbletræer.

Se mere om Sdr. Stenderup kirkegård her